Marți, 5 martie 2024, la București, a avut loc conferința de închidere a proiectului „Consolidarea guvernanței învățământului preuniversitar în România”, proiect finanțat prin Instrumentul de Sprijin Tehnic al Direcției Generale pentru Reforme Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, al cărui beneficiar este Ministerul Educației, proiect implementat cu asistentă tehnică din partea OCDE. „Consolidarea guvernanței învățământului preuniversitar în România” a fost un proiect prin care s-a urmărit implementarea raportului final al proiectului de viziune strategică „România educată” și implicit un ajutor concret în aplicarea legilor educației care și ele se bazează pe această viziune strategică, totul fiind acum în stagiul în care, la Ministerul Educației, se elaborează legislația secundară.
În cadrul acestei conferințe, Direcția Generală pentru Sprijinirea Reformelor Structurale (DG REFORM) a Comisiei Europene, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și Ministerul Educației din România au prezentat raportul „Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”, care prevede recomandări concrete pentru a consolida guvernanța sistemului de învățământ preuniversitar din România și îndrumări privind implementarea, monitorizarea și evaluarea reformelor planificate conform viziunii proiectului „România educată” și a noii legi a învățământului preuniversitar, numărul 198/2023.
La această conferință, întregul sistem de învățământ din România a fost reprezentat, atât de la nivel central cât și de la nivel local. Au mai avut reprezentanți, organizațiile naționale și internaționale, mediul Academic, federațiile sindicale, părinții, elevii etc..
De-a lungul acestei conferințe, au fost prezentate recomandările raportului OCDE și s-a discutat, în cadrul a trei panel-uri tematice, modul în care se poate optimiza suportul acordat școlilor și evaluarea acestora, oportunitățile de carieră profesională și de salarizare pentru cadrele didactice din sistemul de învățământ preuniversitar, precum și modul în care se poate contribui la o mai bună colectare de date pentru monitorizarea reformelor cu rolul de a îmbunătăți echitatea, calitatea și eficiența sistemului de învățământ preuniversitar din România.
A fost, așadar, un eveniment pentru un dialog necesar și binevenit în care au fost analizate cele mai importante aspecte de impact ale noii legi a învățământului preuniversitar și au fost dezbătute propuneri de elaborare a legislației secundare, astfel încât să poată fi transpuse, cât mai bine în realitate, beneficiile noii reforme a educației din România, în acord cu recomandările internaționale în domeniu și cu analiza de nevoi interne a sistemului de învățământ preuniversitar.
Raportul apare la jumătate de an de când Legea învățământului preuniversitar a intrat în vigoare, la un deceniu de când a fost lansat proiectul „România Educată” ce stă la baza acestei legi și la patru ani de când OCDE înainta o serie de propuneri profesorului Klaus Iohannis, pentru a susține reforma din educație.
Referitor la raportul „Reforma învățământului preuniversitar în România: consolidarea sistemelor de guvernanță, de evaluare și de sprijin”, prin acesta au fost prezentate mai multe recomandări referitoare la educație. Recomandările cadru ale OCDE, în număr de 18, vizează chestiuni care au revenit permanent în dezbaterile ce au prefațat adoptarea legilor educației și au continuat după acestea, atingând teme precum stabilirea unor legături între salarizarea profesorilor și performanța lor, eliminarea exceselor în verificări și concentrarea măsurilor de sprijin dinspre zonele cu resurse spre zonele dezavantajate, cu școli sărace, eliminarea „conflictelor de interese” care persistă, consolidarea sistemului de colectare de date relevante pentru sistem, toate aceste recomandări fiind împărțite în patru mari grupuri, evaluarea școlilor, bugetele din învățământ, cariera didactică, sisteme de monitorizare în educație.