Universitatea Politehnica Timișoara (UPT) face un pas important către digitalizarea educației, printr-un program de formare destinat profesorilor, axat pe utilizarea inteligenței artificiale (AI) în procesul didactic. Cadrele didactice vor învăța nu doar cum să integreze AI-ul în predare, ci și cum să identifice conținutul generat de aceste tehnologii, mai ales în situațiile în care studenții nu menționează utilizarea acestora.
Inteligența artificială – un nou aliat în educație
Profesorii din toate facultățile Universității Politehnica Timișoara vor fi instruiți în cadrul unor sesiuni de pregătire care includ atât prezentări teoretice, cât și ateliere practice. Scopul este de a transforma AI-ul într-un instrument educațional eficient, care să sprijine atât procesul de predare, cât și cel de învățare.
“Generațiile noi de elevi și studenți sunt din ce în ce mai puțin receptive la metodele clasice de predare. De asemenea, studenții și chiar elevii folosesc deja aplicații precum ChatGPT, Gemini sau Copilot, iar noi trebuie să vorbim pe limba lor. Utilizarea corectă a inteligenței artificiale poate transforma AI-ul într-un tutore personalizat pentru fiecare student”, a declarat Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.
Un exemplu de succes menționat de rector este Khanmigo, un chatbot educațional folosit în SUA pentru a sprijini elevii în studiul matematicii. Acesta nu oferă răspunsuri directe, ci îi ajută pe elevi să găsească soluțiile pas cu pas, dezvoltând astfel gândirea logică.
AI-ul reduce sarcinile repetitive și optimizează timpul profesorilor
Un alt avantaj major al utilizării inteligenței artificiale în educație este eficientizarea timpului profesorilor. Sarcinile repetitive, cum ar fi corectarea automată a unor teste standardizate sau organizarea materialelor de curs, pot fi preluate de AI, lăsând mai mult timp cadrelor didactice pentru activități interactive și inovatoare.
În plus, utilizarea AI va permite personalizarea educației. Studenții vor putea primi explicații adaptate ritmului și stilului lor de învățare, ceea ce va crește eficiența procesului educațional.
Provocările utilizării AI în educație
Un aspect esențial al acestui program de formare este accentul pus pe etica utilizării inteligenței artificiale. Profesorii vor învăța cum să prevină utilizarea necorespunzătoare a AI, cum ar fi plagiatul sau generarea de conținut înșelător.
“Ce am observat până acum este că mulți studenți tind să utilizeze inteligența artificială pentru a rezolva temele în locul lor, fără a încerca să înțeleagă cu adevărat ce a generat AI-ul. Cred că valoarea reală a inteligenței artificiale constă în capacitatea de a ajuta studenții să înțeleagă concepte dificile, însă acest lucru este posibil doar dacă studenții pun întrebările corecte”, a explicat Daniel Iercan, coordonatorul strategiei AI la UPT.
Concluzie
Universitatea Politehnica Timișoara se află în avangarda modernizării educației prin integrarea inteligenței artificiale. Prin acest program de formare, profesorii vor dobândi competențele necesare pentru a folosi AI-ul în mod eficient și etic, transformându-l într-un aliat puternic al procesului de învățare.
Această inițiativă nu doar că pregătește sistemul educațional pentru viitor, dar și răspunde nevoilor actuale ale studenților, care deja folosesc inteligența artificială în activitățile academice.