Proiectul strategic de infrastructură care va lega municipiile Oradea și Arad printr-un drum expres intră oficial în faza de execuție. Contractul pentru tronsonul Oradea–Salonta, parte din Drumul Expres Oradea–Arad, a fost semnat în prezența ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, eveniment la care au participat inclusiv reprezentanți ai administrației locale din Bihor.
Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a anunțat, printr-o postare pe pagina sa de Facebook, semnarea contractului pentru execuția Lotului 1, în lungime de 33,7 kilometri, plus un drum de legătură de 5,3 kilometri cu DN79 (Salonta).
Contractul de execuție a fost încheiat cu asocierea formată din PRECON TRANSILVANIA SRL (România) și AUTOMAGISTRAL PIVDEN SRL (Ucraina), având o valoare de 2,32 miliarde de lei (fără TVA), finanțată prin Programul Transport 2021–2027. Lucrările vor fi derulate în regim FIDIC roșu, ceea ce înseamnă că proiectarea este deja finalizată, iar termenul de execuție este de 24 de luni.
Pe traseul primului lot vor fi realizate multiple obiective de infrastructură care vor crește siguranța și confortul rutier:
- un pasaj de 727 de metri peste calea ferată și drumul comunal DC77,
- două parcări moderne, fiecare dotată cu stații de încărcare pentru vehicule electrice,
- patru noduri rutiere, care vor asigura conexiunile esențiale cu:
- Centura Oradea – Autostrada A3,
- drumul comunal DC77,
- DN79 în zona localității Gepiu,
- DJ795 în zona Salonta,
- un drum de legătură cu DN79 în dreptul Salonta, cu o lungime de 5,3 km.
Proiect strategic european: Coridorul Via Carpathia
Drumul Expres Oradea–Arad, cu o lungime totală de 120,47 km, face parte din coridorul european Via Carpathia, ce va lega Marea Baltică de Marea Neagră și Marea Mediterană. Tronsonul Oradea–Salonta are o importanță deosebită nu doar pentru fluidizarea traficului regional, ci și pentru atragerea investițiilor și accelerarea dezvoltării economice în județul Bihor. Acesta este împărțit în trei loturi:
- Lotul 1: 33,7 km + 5,3 km drum de legătură Salonta–DN79,
- Lotul 2: 39,7 km + 10 km drum de legătură până la granița cu Ungaria,
- Lotul 3: 47,07 km + 2,9 km drum de legătură cu zona industrială Arad Vest.
Lansarea acestui proiect este privită ca un moment de referință pentru infrastructura românească, într-un context regional în care conectivitatea și mobilitatea devin priorități strategice. Autoritățile promit monitorizarea atentă a execuției și speră ca drumul expres Arad–Oradea să devină un model de bună practică pentru viitoarele proiecte de infrastructură rutieră din România.
Această investiție este susținută prin fonduri europene nerambursabile, fiind inclusă în Programul Transport 2021–2027 și promite să schimbe în mod semnificativ mobilitatea și accesibilitatea zonei. Administrația locală și județeană marchează astfel încă un pas în modernizarea infrastructurii și în apropierea Oradiei de standardele europene de conectivitate.