În Timișoara, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” este cunoscut nu doar pentru dimensiunea și importanța sa în regiune, ci și pentru timpii uriași de așteptare la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU). Zilnic, pacienți cu probleme medicale serioase sunt nevoiți să îndure ore întregi de stat pe scaune incomode sau chiar pe jos, așteptând să fie consultați de un medic. Pentru mulți, această experiență este una traumatizantă, în care durerea și disperarea sunt amplificate de lipsa de comunicare și de atitudinea rece a personalului medical.
Ore în șir de așteptare, indiferent de urgență
Plângerile pacienților și ale aparținătorilor sunt numeroase și toate au în comun aceeași problemă: așteptarea îndelungată și lipsa de empatie. Deși, teoretic, UPU funcționează pe un sistem de triaj care ar trebui să prioritizeze cazurile grave, realitatea din teren arată altceva.
„Am ajuns cu dureri insuportabile și o stare de rău generală. Mi s-a făcut triajul și mi-au spus să aștept. După cinci ore, am fost luată în sfârșit în cabinet, doar ca să mi se spună că nu e nimic grav și să mi se dea un paracetamol. Aș fi putut să fac asta și acasă, fără să îndur atâtea ore de chin”, povestește o pacientă nemulțumită.
Un alt caz revoltător este al unui bărbat care a ajuns la UPU cu o tăietură adâncă la mână. „Sângeram destul de rău, dar mi s-a spus că nu e o urgență majoră și să aștept. Am stat aproape patru ore, timp în care nimeni nu mi-a verificat rana. Când am fost preluat, medicul de gardă era vizibil iritat că îl deranjez și m-a tratat în grabă, fără nicio explicație.”
Personal insuficient sau nepăsător?
Deși spitalul a beneficiat de investiții și modernizări, problema resursei umane rămâne una majoră. Pe de o parte, există o lipsă acută de personal medical, iar pe de altă parte, cei care sunt prezenți par să fie suprasolicitați sau pur și simplu dezinteresați.
Pacienții spun că, în timp ce așteaptă ore întregi pe holuri, observă asistente și medici care discută între ei sau stau pe telefoane, fără să pară grăbiți să preia cazurile. „Am întrebat de trei ori cât mai durează, iar asistenta mi-a răspuns că sunt foarte ocupați. Cu ce, nu știu, pentru că nu se grăbea nimeni să ne bage în seamă”, povestește o altă pacientă.
Într-un alt incident, o femeie susține că a fost tratată cu superioritate și ironie de un medic care i-a spus că „nu e nicio grabă, că nu moare nimeni”. „Păi, dacă mor, cine răspunde?” se întreabă retoric femeia.
Lipsa de comunicare și condițiile precare
O altă problemă majoră este lipsa totală de comunicare între personalul medical și pacienți. Oamenii nu sunt informați despre cât mai durează așteptarea, ce analize li se fac sau ce urmează după consultație. În unele cazuri, pacienții spun că sunt externați fără explicații clare, fiind trimiși acasă cu un diagnostic vag și recomandarea de a lua calmante.
În plus, condițiile din sala de așteptare sunt departe de ceea ce ar trebui să fie într-un spital modern. Scaune incomode, un aer greu de respirat, lipsa apei potabile și a unui minim confort pentru pacienți sunt doar câteva dintre nemulțumirile frecvente.
Ce soluții există?
Situația de la UPU Timișoara este una cunoscută, dar fără măsuri concrete de îmbunătățire. De-a lungul timpului, s-au promis reforme, digitalizare și îmbunătățirea procesului de triaj, dar realitatea din teren arată că pacienții continuă să fie tratați cu indiferență și să piardă ore prețioase în așteptare.
Pentru ca lucrurile să se schimbe, este necesară nu doar suplimentarea personalului, ci și o schimbare de atitudine. Oamenii care ajung la spital sunt deja într-o situație vulnerabilă, iar lipsa de empatie din partea celor care ar trebui să îi ajute nu face decât să le agraveze suferința.
Până când aceste probleme vor fi rezolvate, pacienții din Timișoara știu un singur lucru: dacă ai nevoie de îngrijiri medicale de urgență, trebuie să te înarmezi cu răbdare. Multă răbdare.