Vineri, 23 februarie, Ministerul Educației a centralizat rezultatele obținute de elevii claselor a VIII-a care au participat la simularea probelor scrise din cadrul Evaluării Naționale din acest an școlar, organizată la nivel național. Potrivit cifrelor, pregătirea elevilor arată o situație destul de neplăcută, dezastruoasă chiar, la proba de limba română, numărul notelor mai mari sau egale cu 5, dintre cei 164.593 elevi participanți, atinge 73,98% (121.759, elevi), la matematică, notele mai mari sau egale cu 5 au fost acordate într-un procentaj de 42,37% din totalul celor 163.683 elevi participanți (69.347 elevi), iar la limba maternă (aici situația pare că stă un pic mai bine), dintre cei 9.841 elevi participanți, au avut note mai mari sau egale cu 5, 8.161 (82,93%).
În acest an, a fost pentru prima dată când simularea s-a derulat în condiții similare cu cele de examen, digitalizat, lucrările ne mai fiind corectate de către profesorii din unitatea de învățământ, ci distribuite aleatoriu evaluatorilor din toată țara.
În procesul de evaluare au fost implicați 11.593 profesori evaluatori, după cum urmează: Limba română: 5.675; Matematică: 5.452; Limba maternă: 466.
La nivelul celor 3.747 centre de examen, peste 12.000 profesori asistenți au asigurat scanarea și încărcarea lucrărilor pe platforma informatică, platforma, potrivit Ministerului Educației, funcționând în parametri optimi pe toată perioada desfășurării proceselor, cu excepția unui interval de circa 20 de minute în prima zi de examen.
Referitor la subiectele de la proba de matematică, au fost voci din rândul părinților și elevilor, care au susținut că au fost prea grele, că nu le putea face orice elev de clasa a VIII-a, ci doar cei care au făcut meditații, sau că nu au avut suficient timp la dispoziție. Poate, ca un răspuns la aceste doleanțe, Ligia Deca, ministrul educației, a transmis că „subiectele au fost echilibrate, au asigurat atât grad mediu, dar și înalt de dificultate, să putem avea departajare” și a susținut că, în ultimii ani, a fost o inflație de note mari, „trebuie să avem și subiecte care departajează între copiii cu performanță medie și copiii cu performanță înaltă”.
Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, a evaluat rezultatele simulării din acest an, ca fiind mult mai slabe decât cele de anul trecut, însă, potrivit unui studiu realizat de publicația on-line, edupedu.ro, studiu ce se bazează pe compararea rezultatelor de la simulările Evaluării Naționale din ultimii ani cu rezultatele de la examenele din vară, reiese faptul că procentul elevilor care iau peste 5 la simulări este mai mic decât cel de la examenul real din vară. Potrivit acestui studiu, în perioada 2014-2021 procentul notelor egale sau mai mari decât 5 este mai mic la simulare decât la examenul din vară, în 2023, la simularea de la matematică, 59.2% din elevii participanți au luat note egale sau mai mari ca 5, iar la examenul din vară procentul lor a crescut până la 75.4.