Referitor la întâmplarea că pe sculptura PASĂREA ÎN ZBOR (cu variantele PASĂREA MĂIASTRĂ sau PASĂREA ÎN VĂZDUH), expusă în cadrul expoziției BRÂNCUȘI: SURSE ROMÂNEȘTI ȘI PERSPECTIVE UNIVERSALE, deschisă între 28 septembrie 2023 și 28 ianuarie 2024 la Muzeul Național de Artă din Timișoara, au existat urme (amprente), noi publicând în numărul din 1 februarie un articol cu o fotografie (avem în portofoliu patru fotografii, trimise de un vizitator al expoziției).

Având în vedere declarațiile lui Filip Petcu, directorul muzeului și ale lui Ovidiu Șandor, comisarul expoziției, cum că acele urme sunt „venite” cu sculptura de la fundația Peggy Guggenheim din Veneția, am purtat o corespondență pe această temă cu fundația, în speță cu Dna Maria Rita Cerilli, purtătoarea de cuvânt a fundației Guggenheim.
Reproducem mai jos scrisorile noastre și răspunsurile primite, precum și traducerile acestora.
Primul e-mail, al meu, din 30.01, apoi primul răspuns:
,,Hello, Mrs. Maria Rita Cerilli Jan 30
My name is Cornel Secu and I am the editor-in-chief of the weekly publication TIM7, which appears at Timișoara (print and online). Romania, Timișoara was the European Cultural Capital in 2023, and the National Art Museum in Timișoara hosted several modern art exhibitions, the most important being BRANCUȘI: ROMANIAN SOURCES AND UNIVERSAL PERSPECTIVES.
One of Brâncuși’s famous sculptures, BIRD IN FLIGHT, was borrowed from you to be exposed. Several visitors and two televisions have filmed several fingerprints on it. And we received a set of photos that we are sharing with you.
Please let us know if you have applied a layer of varnish over the fingerprints or not (leaving the dust under the varnish), as the organizers of the exhibition declared.
Thank you in advance for the expected reply.
Sincerly,
Cornel Secu, editor-in-chief of TIM7
––––––––––––––––––––––
30 ianuarie 2024
Stimată Dna. Maria Rita Cerilli
Sunt Cornel Secu, redactorul-șef al publicației săptămânale TIM7, care apare la Timișoara (print și online), România. Timișoara a fost, în 2023, Capitală Culturală Europeană, iar Muzeul Național de Artă din Timișoara a găzduit mai multe expoziții de artă modernă, cea mai importantă fiind BRÂNCUȘI: SURSE ROMÂNEȘTI ȘI PERSPECTIVE UNIVERSALE.
Una din celebrele sculpturi ale lui Brâncuși, PASĂREA ÎN ZBOR, a fost împrumutată de la Dvs. pentru a putea fi expusă. Pe ea, mai mulți vizitatori și două televiziuni au filmat mai multe amprente. Și noi am primit un set de fotografii, pe care vi-l expediem.
Vă rugăm să ne comunicați dacă Dvs. ați aplicat un strat de lac peste amprente sau nu (lăsând și praful sub lac), așa cum au declarat organizatorii expoziției.
Vă mulțumim anticipat pentru răspunsul așteptat.
Cu aleasă considerație,
Cornel Secu, redactor-șef TIM7
–––––––––––––––––––
Răspunsul Mariei Rita Cerilli
Dear Cornel Secu, Feb 6
Thank you for contacting us. The sculpture Bird in Space is now back to the Peggy Guggenheim Collection. We can confirm that it is in good condition and had not been damaged. What happend is that the protective coating used for the conservation of the work has deteriorated a little through the months. The colleagues in Timisoara informed us about the deterioration, they didn’t touch the work at all, and now we can ensure there is no damage to the work.
Best regards.
Maria Rita
–––––––––––––––––––-
6 februarie
Stimate Cornel Secu,
Vă mulțumim că ne-ați contactat. Sculptura „Pasăre în spațiu” s-a întors în colecția Peggy Guggenheim. Vă putem confirma că este în stare bună și că nu a fost deteriorată. Ceea ce s-a întâmplat este că stratul de protecție folosit pentru conservarea lucrării s-a deteriorat puțin de-a lungul lunilor. Colegii de la Timișoara ne-au informat despre deteriorare, nu au atins deloc lucrarea, iar acum ne putem asigura că lucrarea nu a suferit nicio deteriorare.
Cele mai bune urări,
Maria Rita
––––––––––––––––––––––-
Al doilea e-mail al meu, apoi al doilea răspuns:
Dear Mrs Maria Rita Cerilli, Feb 8
I apologize for coming back to the issue of the first letter. Please give us a clear answer to the question: „Did Brancusi’s sculpture THE MAJESTIC BIRD go from Venice to Timisoara with a layer of varnish on top of a layer of dust, on which there were fingerprints?”
Your quick and clear answer would clarify a situation that is uncertain for the moment.
Thank you in advance for your answer, which we expect tomorrow, 9 February.
Sincerely,
Cornel Secu,
editor-in-chief of TIM7
––––––––––––––––––––––-
8 februarie
Stimată dna Maria Rita Cerilli,
Îmi cer scuze că revin supra chestiunii din prima scrisoare. Vă rog să ne dați un răspuns clar la întrebarea: „A plecat sculptura lui Brâncuși PASĂREA MĂIASTRĂ de la Veneția la Timișoara având un strat de lac dat peste un strat de praf, pe care erau amprente?”.
Răspunsul Dvs. rapid și clar ar lămuri o situație care este incertă, deocamdată
Vă mulțumim anticipat pentru răspunsul pe care îl așteptăm mâine, 9 februarie.
Cu sinceritate,
Cornel Secu, redactor-șef TIM7
––––––––––––––––––––––
Dear Cornel Secu, Feb 9
Please see below a proper explaination on what happened by the Conservator of the Peggy Guggenheim Collection:
The polished metal sculptures in the Peggy Guggenheim Collection such as those by Brancusi, Arp and Moore, are protected with a special coating to prevent the oxidation of the sculptures. But the same protective oxidizes over time, and whenever this happens, it is removed and a new protective coating is applied. The period of oxidization can vary greatly and depends on many factors. The sculpture was treated before the journey to Timisoara. Unfortunately, it seems that the protective coating did not work as expected, and consequently, when the sculpture was handled, with gloves, fingerprints left their mark on the surface. The exhibition lighting revealed what was not visible here at the Peggy Guggenheim Collection. Fortunately, the surface of the sculpture is not damaged. The altered protective coating which bears the fingerprints will be removed in the coming weeks and a new protective layer will be applied to protect Bird in the Space.
Thank you.
Maria Rita
–––––––––––––––––––
9 februarie
Dragă Cornel Secu,
Vă rugăm să vedeți mai jos o explicație adecvată din partea Conservatorului Colecției Peggy Guggenheim a ceea ce s-a întâmplat:
Sculpturile din metal lustruit din Colecția Peggy Guggenheim, precum cele ale lui Brâncuși, Arp și Moore, sunt protejate cu un strat special pentru a preveni oxidarea sculpturilor. Dar același protector se oxidează în timp și ori de câte ori se întâmplă acest lucru, este îndepărtat și se aplică un nou strat de protecție. Perioada de oxidare poate varia foarte mult și depinde de mulți factori. Sculptura a fost tratată înainte de călătoria ei la Timișoara. Din păcate, se pare că învelișul de protecție nu a funcționat conform așteptărilor și, în consecință, atunci când sculptura a fost manipulată, cu mănuși, amprentele s-au văzut la suprafață. Iluminatul expoziției a scos la iveală ceea ce nu era vizibil aici, la Colecția Peggy Guggenheim. Din fericire, suprafața sculpturii nu este deteriorată. Stratul de protecție care poartă amprentele va fi îndepărtat în următoarele săptămâni și va fi aplicat un nou strat de protecție pentru a proteja Pasărea în Văzduh.
Mulțumesc.
–––––––––––––––––––-
Explicațiile la întrebările noastre nu au fost imediate și nu au fost clare, iar întârzierea răspunsului la prima scrisoare, bănuim că s-a datorat „consultării’’ cu reprezentanții Muzeului Național de artă din Timișoara.
Rămân niște întrebări, totuși, legate de proveniența prafului de pe sculptură. E de la Veneția? E de la Timișoara? Sau este praf pentru ochii celor care au văzut amprentele fără mănuși?
„Musca de pe căciulă” a zburat, dar au rămas niște urme ale ei. Cu mănuși sau fără.
