La peste un secol și jumătate de la construcția căii ferate a cărbunelui Simeria–Petroșani, trenurile cu cărbune nu mai circulă pe magistrala de circa 80 de kilometri, în schimb stația CFR Simeria și tronsonul feroviar sunt modernizate.
Calea ferată a cărbunelui Simeria–Petroșani a fost inaugurată în anul 1870 și de atunci, trenurile au circulat neîntrerupt pe tronsonul feroviar de circa 80 de kilometri care lega regiunea minieră Valea Jiului de nodul feroviar Simeria, de pe valea Mureșului, conectat la magistralele de cale ferată din Transilvania.
Din 1948, ruta Simeria–Petroșani a fost completată de calea ferată prin Defileul Jiului, care traversează Carpații legând regiunile istorice ale Transilvaniei și Olteniei.Cel mai riscant tronson feroviar din calea ferată a cărbunelui, de circa 13 kilometri între Bănița și Crivadia, se află de doi ani în reparații capitale, menite să reducă riscul accidentelor feroviare, cauzate de uzura instalațiilor feroviare și de zonele cu declivitate mare și la reducerea cheltuielilor necesare întreținerii căii.
Și tronsonul Bănița–Petroșani (12,6 kilometri-video, CFR Infrastructură Timișoara) se află în șantier, investiția finanțată din fonduri alocate prin Programul Național de Redresare și Reziliență fiind necesară pentru ridicarea restricțiilor de viteză până la finalul anului 2024.Aflată pe calea ferată a cărbunelui, stația CFR Simeria, unul dintre cele mai vechi noduri feroviare din România, se află în șantier din toamna anului 2020, fiind cuprinsă în proiectul european de modernizare a infrastructurii feroviare pe calea ferată Simeria Arad (141 kilometri).