Președintele României este, conform Constituției, cel mai înalt reprezentant al statului român și garantează independența națională, unitatea și integritatea teritorială a țării. Totuși, funcția prezidențială este mai degrabă una simbolică și cu atribuții bine delimitate, specifică unui regim semi-prezidențial, unde puterea este împărțită între președinte, Parlament și Guvern
Președintele poate scoate România din NATO sau Uniunea Europeană?
Nu, președintele nu are această putere. România este membră NATO în baza unui tratat internațional aprobat prin lege de Parlament (Legea nr. 22/2004). Ieșirea din NATO ar presupune denunțarea acestui tratat, ceea ce intră în atribuțiile Parlamentului, nu ale președintelui. Președintele poate propune sau iniția o astfel de discuție, dar decizia finală aparține exclusiv Parlamentului, conform articolului 91 din Constituție, care reglementează încheierea și denunțarea tratatelor internaționale.
Ieșirea din Uniunea Europeană: Similar, România este membră a UE pe baza Tratatului de Aderare, care a fost ratificat prin lege de Parlament (Legea nr. 157/2005). În cazul în care s-ar dori inițierea unui „RoExit”, acest lucru ar necesita modificarea legii respective și, cel mai probabil, un referendum național, care nu poate fi decis unilateral de președinte.
Poate președintele crește salariile și pensiile?
Salariile și pensiile sunt stabilite prin legi adoptate de Parlament și gestionate de Guvern, care întocmește bugetul anual al țării. De exemplu, salariile bugetarilor sau punctul de pensie sunt decise în baza unor legi ale salarizării unitare sau legi ale pensiilor, care trebuie adoptate și votate de Parlament. Președintele nu are niciun rol direct în acest proces, dar poate influența dezbaterile publice sau poate promulga sau retrimite legile pentru reexaminare, dacă are obiecții.
Poate președintele construi autostrăzi sau alte infrastructuri?
Construirea autostrăzilor, spitalelor, podurilor sau altor proiecte de infrastructură este responsabilitatea Guvernului, prin ministerele de resort (exemplu: Ministerul Transporturilor). Președintele nu poate iniția astfel de proiecte și nici nu are acces la bugetul statului pentru finanțarea lor. Totuși, președintele poate susține public aceste inițiative sau poate încerca să influențeze indirect prioritățile guvernamentale prin dialog instituțional sau prin mediere.
Care sunt atribuțiile principale ale președintelui României?
Atribuții de politică externă:
Reprezintă România pe plan internațional, participând la summituri și întâlniri cu liderii altor state.
Negociază și semnează tratatele internaționale, dar acestea intră în vigoare doar după ratificarea de către Parlament.
Este comandantul suprem al Forțelor Armate și poate decide, împreună cu CSAT (Consiliul Suprem de Apărare a Țării), mobilizarea trupelor în caz de război. Totuși, starea de război este declarată de Parlament.
Rolul în funcționarea instituțiilor statului:
Numește premierul, după consultarea partidelor parlamentare, dar Guvernul devine funcțional doar după votul de învestitură al Parlamentului.
Poate refuza o singură dată promulgarea unei legi, retrimițând-o Parlamentului pentru reexaminare.
Numirea magistraților în funcții-cheie (ex. procuror general, șef DNA) se face de președinte, dar la propunerea ministrului Justiției și cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.
Atribuții în domeniul apărării:
Poate convoca Consiliul Suprem de Apărare a Țării pentru a lua decizii privind securitatea națională.
Deține atribuții limitate privind starea de urgență sau de alertă, dar acestea sunt reglementate prin legi și necesită aprobarea Parlamentului.
Rol simbolic și de mediator:
Președintele este mediator între puterile statului (executiv, legislativ, judecătoresc), dar și între stat și societate.
Poate iniția consultări și poate organiza referendumuri consultative pe teme de interes național.
Președintele României are o funcție mai degrabă reprezentativă și de garant al respectării Constituției, fără atribuții executive directe. Decizii majore, cum ar fi ieșirea din NATO sau UE, creșterea salariilor și pensiilor sau realizarea de proiecte de infrastructură, sunt în competența Parlamentului și a Guvernului. Deși președintele poate influența indirect politica națională prin declarații publice, mediere și susținerea unor inițiative, puterea sa este limitată de cadrul constituțional.