Mocănița, trenul cu ecartament îngust care circulă prin munți, este considerată una dintre cele mai atractive experiențe turistice din România. Sunt cel puțin șapte astfel de trenuri în țară, cel mai cunoscut fiind cel din Maramureș. Mai există în Mureș, Alba, Bistrița, Covasna și Hunedoara.
Fie că e vară sau iarnă, o plimbare cu moncănița te scoate din cotidian și te transpune într-o altă lume, unde te aștepți să întâlnești zânele din povești sau personaje din poveștile citite în copilărie. Dacă ai ajuns în Maramureș, la Vișeu de Sus, nu poți rata o astfel de plimbare care promite să te relaxeze și-ți va restabili conexiunea cu natura.Trenul cu ecartament îngust din Maramureș are și o istorie interesantă. Calea ferată a avut la început o funcție utilitară (ca și multe altele, de altfel), era folosită la transportul lemnelor din pădure. A fost o soluție tehnică mai facilă pentru transportul materialului lemnos decât cel pe apă, și astăzi, chiar dacă mai este utilizată pentru această funcție, exploatarea turistică este tot mai importantă.
Lucrările la linia ferată au început în anul 1932 și s-au realizat după modelul austro-ungar, cu ecartament îngust, de 760 mm, iar de atunci CFF (Căile Ferate Forestiere) Vişeu de Sus funcţionează aproape fără întrerupere.Deși atunci căile ferate forestiere s-au răspândit în toată Europa, după 1945, acestea au fost înlocuite cu drumuri forestiere. În România, însă, s-au mai păstrat câteva, cu aceleași locomotive cu abur, alimentate cu lemne și cărbuni. Ruta pornește de la Vișeu de Sus și merge pe Valea Vaserului, iar după primii opt kilometri se adâncește în pădure unde nu mai există semnal la telefonia mobilă, printre stâncile abrupte ale defileului. Zona face parte din Parcul Natural „Munții Maramureșului”.
Traseul mocăniței pleacă din Vișeu de Sus și ajunge la stația CFF numită Făina, cu mai multe stații pe traseu, unde se poate face popas și chiar se pot cumpăra suveniruri. Cursa durează cam șase ore, începe dimineața, la ora 9.00, iar întoarcerea este după-amiaza, oferind turiștilor o zi memorabilă.O firmă privată exploatează din anii 2000 Mocănița, dezvoltând componenta turistică. Firma a repus în funcţiune locomotive care fuseseră retrase, s-au achiziționat noi vagoane de persoane şi s-au restaurant depoul şi clădirea istorică a gării.Prețul unui bilet este de 89 de lei, cu reduceri pentru pensionari și studenți la 79 de lei și la 60 de lei pentru elevi. Biletele se pot cumpăra online.
Calea ferată Suceava – Moldovița a fost construită de un proprietar de gater din Munchen, Louis Ortieb, și dată în folosință în anul 1888 pentru transportul masei lemnoase de la pădure, la gater. Linia a fost preluată de la fondul fondul bisericesc în 1909, când a fost schimbat ecartamentul liniei de la 800 mm, la ecartament standardizat de 760 mm.Traseul inițial avea 23,9 km, însă în decursul anilor s-au mai construit, astfel că în 1987 s-a ajuns la o lungime de 73 de kilometri. Linia actuală a trenului cu aburi are o lungime de 12 km.
Traseul pleacă din Poiana Novăț – Novicior, urcă pe Vârful Greben, apoi pe culmea Obcioarei, după care coboară la borcut și urcă la fostele băi de la Novicior. Se înatoarce apoi la staţia CFF Novicior, toată cursa durâd cam o zi.Prețul unui bilet pentru adulți este de 57 de lei, cu reducere pentru elevi și studenți la 34 de lei.
Singura mocăniță din județul Hunedoara circulă pe ruta de 7 km între Criscior și Brad.Trenul circulă până în septembrie, iar traseul durează o oră. Prețul unui bilet este de 25 de lei dus-întors și 15 lei pentru copii.Trenul, care are o capacitate de 130 de locuri, funcționează pe acest traseu de două ori pe săptămână, sâmbătă și duminică.