De doi ani, lucrările de amenajare a lacului de acumulare Mihăileni (Hunedoara) au fost oprite, în urma proceselor deschide de activiștii de mediu. Barajul său a fost finalizat după aproape patru decenii, dar soarta proiectului hidrotehnic rămâne incertă.La 20 de kilometri de municipiul Brad, șoseaua (DN 74) care străbate Munții Apuseni, urcând pe valea Crișului Alb spre orașul Abrud, traversează valea în care în anii ’80 a fost proiectat unul dintre marile lacuri de acumulare din vestul României.
Călătorii aflați pe Drumul Național 74 Brad – Abrud găsesc la intrarea în satul Mihăileni din Hunedoara un baraj de piatră și beton lung de 300 de metri și înalt de 24 de metri, singura construcție finalizată din Acumularea Mihăileni din Hunedoara, după aproape patru decenii de la începerea construcției.O șosea de ocolire, aflată pe malul drept al râului, începută și ea în anii ’80 din dreptul barajului până în satul Mihăileni din Hunedoara, aflat la cinci kilometri, a rămas nefinalizată și nu poate fi folosită. Până în 2022 constructorii au lucrat la șosea, dar nu au mai apucat să finalizeze proiectul.
În amonte de baraj, drumul național străbate fostele terenuri și gospodării ale localnicilor din Mihăileni, cele mai multe lăsate în voia naturii după exproprierile începute în 1987.O parte din terenuri sunt acoperite de vegetație forestieră, iar alte suprafețe mai sunt lucrate de localnici, până când – spun oamenii – va începe amenajarea lacului de acumulare.
Deși au început în anii ’80, sub regimul Ceaușescu, lucrările la Acumularea Mihăileni din Hunedoara – un proiect hidrotehnic necesar pentru aprovizionarea cu apă a localităților și unităților miniere din zona Bradului, dar și pentru prevenirea inundațiilor frecvente înregistrate pe valea Crișului Alb din Hunedoara și Arad, au rămas nefinalizate.Investiția a demarat în forță în ultimii ani de comunism, a continuat în anii ’90 și 2000, cu numeroase întreruperi cauzate de lipsa finanțărilor și a fost reluată din 2018, cu fonduri atribuite anual de statul român.
În 2022, a fost finalizat corpul barajului, înalt de circa 35 de metri, însă lucrările la șoseaua ocolitoare și la amenajarea lacului de acumulare sunt blocate, la fel și procedurile de expropriere a unor terenuri care vor fi cuprinse în amenajarea hidrotehnică.
Statul român a alocat până în prezent aproape 150 de milioane de lei pentru realizarea investiţiei, a cărei valoare totală a fost estimată la aproape 168 de milioane de lei, informau reprezentanții Apelor Române.