E-Jobs, cea mai mare firmă de recrutare din România a efectuat, în luna noiembrie și decembrie 2024, două sondaje care evidențiază câteva semnale grăitoare din partea angajatorilor și a angajaților (sau a viitorilor angajați).
28 noiembrie 2024: Din cele aproape 9,7 milioane de aplicări înregistrate de la începutul anului și până acum, 2,8 milioane au venit din partea candidaților cu vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani, aceasta fiind a doua cea mai activă categorie de vârstă în ceea ce privește aplicările.
Și din punctul de vedere al joburilor postate în piață există o deschidere importantă pentru acest segment de candidați, în condițiile în care mai mult de 50% din joburile postate de la începutul anului se adresează candidaților entry-level (care au între 0 și 2 ani de experiență). Cu toate acestea, potrivit celui mai recent sondaj derulat de eJobs, doar 22,1% dintre angajatori se declară pe deplin mulțumiți de felul în care lucrează cu angajații din Gen Z.
Lor li se alătură alți 32% care nu pot da un verdict ferm, dar sunt mai degrabă mulțumiți. 18% nu sunt mulțumiți, 21,3% nu se pot pronunța, dar sunt mai degrabă nemulțumiți și 6,6% nu văd nicio diferență între acești angajați și cei din alte categorii de vârstă.
În acest context, peste 60% dintre angajatori evaluează performanța lor generală, comparativ cu alte generații de vârstă, ca fiind sub medie sau chiar mult sub medie. 24,3% cred că nu este o diferență între generații și doar 15,6% îi văd peste medie sau mult peste medie.
Cele mai apreciate beneficii de către aceștia sunt programul flexibil, zilele libere suplimentare și munca remote. La distanță mare de acestea se află tichetele de masă – beneficiu, care pentru toate celelalte segmente de vârstă, este pe primul loc, dar și abonamentele la sălile de sport sau asigurările medicale private.
Un sfert dintre angajatorii participanți la sondaj spun că mai puțin de 10% dintre angajații din compania pe care o reprezintă fac parte din Gen Z. 30% au între 10% și 25% din totalul angajaților reprezentanți ai Gen Z. Doar 5,4% au între 50% și 75%. 3,8% au peste 75% angajați Gen Z, iar 13,8% nu au deloc.
Al doilea sondaj realizat în 5 decembrie 2024 are următoarele rezultate: 4 din 10 participanți la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România au răspuns că principalul plan pe care îl au pentru 2025, din punct de vedere profesional, este să se angajeze, fie pentru că vor să își schimbe jobul actual, fie pentru că au rămas fără loc de muncă în 2024. 22,6% speră la o majorare salarială, 11,5% își doresc să poată lucra de acasă, 5,6% să fie promovați, iar 4,3% plănuiesc să înceapă un curs de reconversie profesională.
O explicație pentru prudența pe care o manifestă angajații în a face schimbări bruște de carieră este legată și de faptul că au resimțit anul acesta mai plin de provocări și de incertitudini decât 2023 – caracterizări folosite de 22,1%, respectiv 24,4% dintre participanții la sondaj. Pentru 24,7% dintre aceștia a fost un an greu, în timp ce pentru 11,9% a fost un an de creștere, mai ușor decât 2023 (6%) și care a adus surprize plăcute (8%).
Perspectivele care generează îngrorare cu privire la noul an sunt, în primul rând, cele legate de stabilitatea locului de muncă (32,2%), salariul și beneficiile extrasalariale (27,9%), păstrarea unui echilibru între viața personală și cea profesională (21,9%) și, în procente mult mai mici, dezvoltarea abilităților și competențelor (6,9%) ori oportunitățile de avansare (5,6%). Cu toate acestea, 13,9% sunt foarte optimiști cu privire la anul viitor, 29,3% sunt optimiști, 25,1% au o atitudine neutră, 24,8% sunt îngrorați, iar 6,9% foarte îngrorați.
Românii anticipează și anumite schimbări, care vor avea loc pe piața muncii începând cu anul viitor
Cea mai importantă este legată de faptul că angajatorii vor cere noi competențe și abilități (45,3%). 36% cred că vor avea loc restructurări și reorganizări ale companiei pentru care lucrează în prezent, 19,8% prevăd că va crește nivelul automatizării și rolul tehnologiei în munca lor de zi cu zi, 21,2% se așteaptă să apară mai multe oportunități de lucru remote, iar 14,2% vorbesc despre mai multe oportunități de mobilitate internă și internațională.