Călătoriile cu trenul
E miezul săptămânii și câteva zile libere mă fac să mă gândesc la drum. Undeva prin apropiere, în locuri nu prea cunoscute – cât să mă țină atentă, nu complet noi – cât să nu mă acapareze cu totul.
“Mai mult ca perfect(ă)”, invitația FIJET România de a participa la o serie de activități în Banat!
În Gara de Nord Timișoara miroase a vanilie de la cuptoarele cu foitaje, iar pe peron vântul aleargă înnebunit niște nori de primăvară, înghesuiți pe cer ca o turmă de oi pufoase.
Îmi cumpăr bilet și vânzătoarea îmi oferă o variantă aproape de barul din vagonul restaurant.
În țară, nu am experimentat niciodată servitul unui prânz cu Banatul trecându-mi prin fața ochilor. Călătoresc de la Timișoara la Orșova cu trenul care merge spre București venind de la Budapesta. Multe clase, vagon de dormit, vagon restaurant…
Eu mă pregătesc de o cină oficială, așa că mă bucur doar de o cafea. Primăvara apare în fiecare secvență ce se perindă prin dreptul ferestrei…
Drumul este destinația
În întreaga lume, călătorii se reîntorc la trenuri și descoperă destinații noi folosind acest mijloc de transport sustenabil. Cererea este în creștere mai ales pentru trenurile de mare viteză sau pentru trenurile de noapte, dar au căutare și trenurile de pe rute istorice sau cele care te duc în destinații cu peisaje care îți taie respirația. Deși se vorbește tot mai mult în legătură cu trenurile despre „croaziere terestre de lux”, în țara noastră călătoriile cu acest mijloc de transport abia își revin după un regres caracterizat de deteriorarea condițiilor de călătorie.
Institutul Național de Statistică arată că, anul trecut, transportul feroviar a înregistrat în primele nouă luni o creștere cu 7,9 la sută a numărului de pasageri transportați și cu 7,4 la sută, în ceea ce privește parcursul acestora, comparativ cu perioada similară a anului anterior.
Astfel, transportul feroviar ocupă locul doi între modalitățile preferate de români pentru a călători, după transportul rutier de pasageri. În perioada menționată, transportul rutier de pasageri a reprezentat 75,3%, iar cel feroviar, 18,5%.
Rămânând la cifre, studiile arată că trenurile emit cu între 66 și 75 la sută mai puțin carbon decât avioanele și mașinile, ceea ce face ca, în ultimii ani, preocupările de mediu să îi determine pe tot mai mulți călători să prefere căile ferate în detrimentul căilor aeriene. În medie, o călătorie cu trenul emite de șase ori mai puține gaze cu efect de seră decât o călătorie comparativă cu avionul.
Nu știu dacă gândul la emisiile de carbon reduse m-a făcut mai fericită, sau dacă am reușit să trăiesc o ușoară senzație de libertate în miezul unei zile complet încărcate, dar e cert că o călătorie cu trenul îmi face oricând plăcere. Pentru timpul liber și relaxarea pe care mi le oferă șezutul într-un compartiment, de preferat pe locul de la geam. Și neapărat cu o carte la mine!
Ceea ce am primit în călătoria mea spre Orșova nu a fost exact ce mi-am imaginat. Nu aș fi putut servi niciun prânz, pentru că în tren (sau în trenurile acestea) nu se servesc. Răcoritoare, cafea, sticluțe mici cu alcool și câteva gustări la pungă sunt variantele din care poți alege. Am avut, însă, bucuria unor întâlniri surprinzătoare și a unor conversații foarte interesante, atunci când am aflat că unul dintre bucătari nu e nimeni altul decât Gabriel Tiron. Gălățeanul renumit pentru sculpturile sale în fructe și legume, angajat ca ospătar pentru CFR, mi-a fost partener de discuție până la destinație, unde am ajuns după patru ore.
Biletul pe această rută, cu acest tren, costă 68,5 lei. Am făcut patru ore pe o distanță de 200 kilometri pe care, cu mașina, aș fi parcurs-o în aproximativ două ore și jumătate și ar fi costat între 110 și 130 lei sau mai mult, în funcție de mașină. Diferența în orice călătorie o poate face felul în care îți petreci timpul. Pentru că, se spune, drumul este destinația!
Destinații de atins
Nu se știe în cât timp transportul pe calea ferată va deveni o alternativă semnificativă la cel rutier sau pentru zboruri, dar se știe că tot mai mulți oameni au început să caute experiențe noi, călătorii slow și deconectare de la ritmul de zi cu zi. Iar romantismul unor drumuri ce oferă perspective noi – așa cum face trenul – va reprezenta întotdeauna un argument pentru alegere.
Studiile arată că în următorii 20 de ani, călătoriile feroviare vor cunoaște o creștere semnificativă, mai ales în contextul unui dorit viitor verde. Și tot în acest context, rămâne de văzut dacă operatorii de transport feroviar, serviciile afiliate și, nu în ultimul rând, guvernul vor ști să profite destul de repede de acest trend.
Oricum ar fi, vă invit să încercați sau să reîncercați o călătorie cu trenul spre primul loc în care trebuie sau vreți să ajungeți! S-ar putea ca drumul pe cele două șine să vă dubleze bucuria!