Într-o epocă caracterizată de preponderența tehnologiei și a divertismentului digital, întrebarea asupra obiceiurilor de lectură ale studenților în timpul liber își găsește o rezonanță profundă. O analiză atentă a acestui fenomen relevă un tablou complex și fascinant al preferințelor și comportamentelor de lectură ale tinerilor de azi. Cu toate acestea, există și o proporție semnificativă de studenți care recunosc că timpul lor liber este mai mult captat de alte activități decât de lectură. Motivele pentru această schimbare de priorități sunt diverse și includ influența crescută a tehnologiei, presiunea timpului și preferința pentru alte forme de divertisment.
Ce citesc băieții?
„Salut, citeam destul de mult înainte să încep facultatea. Însă acum, cu toate cursurile și temele, timpul pentru lectură a scăzut semnificativ, când pot, încerc să aloc timp lecturii. Dar mai mult decât cărțile de specialitate pentru facultate, nu prea am timp să citesc altceva”, ne spune Robert, student la Facultatea de Matematică și Informatică.
„Nu prea citesc cărți așa de mult. În schimb, prefer să găsesc informații online atunci când am nevoie. Timpul este o mare problemă, cu toate proiectele și temele de la facultate, nu prea mai am chef pentru citit după”, ne spune Mile, student la Facultatea de Sport.
„Sunt pasionat de informatică și îmi place să citesc cărți și articole despre acest domeniu. Consider că este important să fi mereu la curent cu noutățile și să îmi dezvolt cunoștințele în domeniul meu. Încerc să citesc cel puțin o oră în fiecare zi. Este o modalitate de a-mi relaxa mintea după o zi plină de cursuri”, ne spune Filip, student la Facultatea de Automatică și Calculatoare.
„Nu vreau să te mint, având în vedere că ies în complex, merg prin club nu prea mai am timp să citesc, ce e drept am citit destul de mult în liceu, mereu ne punea profa să citim din diferite cărți care ne trebuiau pentru examenul de bacalaureat, și am dezvoltat un fel de fobie să îi spun așa, dar cum am spus mai devreme, nu am fost niciodată un mare fan al cititului”, ne spune Darko, student la Facultatea de Științe Politice.
Ce citesc fetele?
„Sunt pasionată de lectură de când mă știu. Citeam mult înainte să încep facultatea și nu m-am oprit nici acum. Încerc să îmi găsesc mereu timp pentru a citi, fie că este vorba de cărți pentru cursuri sau de lectură recreativă. Din păcate, observ că mulți dintre colegii mei nu își mai fac timp pentru lectură în afara materiilor obligatorii. Este trist, pentru că cred că lectura aduce multe beneficii în dezvoltarea personală și profesională”, ne spune Maria, studentă la Facultatea de Litere.
„Da, iubesc să citesc. Este o modalitate minunată de a mă relaxa și de a-mi elibera mintea după orele petrecute în laborator și la cursuri. Îmi place să citesc orice, de la ficțiune la non-ficțiune. În special, îmi place să citesc cărți care îmi îmbogățesc cunoștințele în afara domeniului meu de studiu. Încerc să citesc măcar 30 de minute înainte de culcare, dar în weekenduri îmi petrec adesea mai mult timp citind”, ne spune Andra, studentă la Facultatea de Economie și de Administrare a Afacerilor.
„Din timpul liber pe care îl am, care este mai restrâns, îmi fac timp să citesc din biblie, mai citesc și cărțile scrise de Agatha Christie, sunt pasionată de subiecte din astea mai criminalistice-polițiste să le spun așa, mi-a mai plăcut și «Acolo unde cântă racii» de Delia Owens, toată seria Harry Potter, și multe altele”, ne spune Ana, studentă la Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj.
„Îmi place să explorez diverse genuri, de la romane de ficțiune la cărți de psihologie și dezvoltare personală. Îmi place să călătoresc în lumi noi și să învăț lucruri noi din cărți. Cititul mă ajută să mă relaxez și să îmi dezvolt abilitățile de gândire critică și empatie, majoritatea prietenelor mele sunt pasionate de lectură. Avem chiar un club de carte în care ne întâlnim să discutăm despre cărțile citite și să recomandăm una alteia titluri interesante”, ne spune Delia, studentă la Facultatea de Psihologie.
Analiza comportamentelor de lectură ale studenților din diverse domenii universitare aduce în discuție o serie de aspecte interesante și relevante pentru contextul contemporan. Cu toate că trăim într-o eră a tehnologiei și a informației digitale, în care accesul la conținutul online este ușor și rapid, există o varietate de atitudini și preferințe în ceea ce privește lectura printre tinerii universitari.
În primul rând, este evident că timpul și presiunea academică influențează semnificativ obiceiurile de lectură ale studenților. Mulți dintre aceștia recunosc că timpul limitat și volumul mare de sarcini academice îi determină să aloce mai puțin timp pentru lectură în afara materiilor de studiu. Acest aspect este ilustrat de spusele lui Robert și Mile, care subliniază prioritizarea activităților legate de facultate și accesul la informații online în detrimentul lecturii tradiționale.
Pe de altă parte, există și studenți precum Filip sau Andra care își mențin interesul pentru lectură și reușesc să își facă timp pentru aceasta în ciuda programului încărcat. Aceștia consideră că lectura aduce beneficii semnificative în dezvoltarea personală și profesională și o integrează în rutina lor zilnică pentru a-și relaxa mintea și pentru a-și îmbogăți cunoștințele în afara domeniului lor de studiu.
O altă observație importantă este legată de diferențele de gen în ceea ce privește preferințele de lectură. În general, fetele par să fie mai pasionate de lectură și să își facă mai mult timp pentru aceasta în ciuda provocărilor academice. Ele sunt atrase de o gamă variată de genuri și sunt înclinate să vadă lectura ca pe o modalitate de a se relaxa, de a-și dezvolta empatia și de a-și îmbunătăți abilitățile de gândire critică. Acest aspect este evident în răspunsurile Mariei, Andrei, Anei și Deliei, care își exprimă pasiunea pentru lectură și aprecierea beneficiilor acesteia în viața lor cotidiană.
În concluzie, comportamentul de lectură al studenților universitari este influențat de o serie de factori, inclusiv timpul disponibil, presiunea academică și preferințele individuale. În ciuda prevalenței tehnologiei și a divertismentului digital, există încă studenți care apreciază lectura ca pe o modalitate de relaxare, de dezvoltare personală și de explorare a unor lumi noi și interesante. Promovarea lecturii și încurajarea dezvoltării acestui obicei ar putea aduce beneficii semnificative pentru formarea și dezvoltarea viitoare a tinerilor adulți.