Universitatea Politehnica Timișoara (UPT) își reafirmă poziția de instituție educațională de excelență, demonstrând, prin intermediul a două proiecte de anvergură, capacitatea de a atrage resurse financiare semnificative pentru dezvoltarea accesului echitabil la educație. Într-o perioadă în care incluziunea și egalitatea de șanse devin esențiale în toate domeniile societății, universitatea a obținut finanțări europene prin Programul Operațional Educație și Ocupare. Cele două proiecte, „Educație fără bariere: Universitate, Progres, Transformare (Edu-UPT)” și „Mecanisme de sprijin pentru acces echitabil la învățământ superior tehnic în Timișoara (ACCES-UPT)”, sunt parte integrantă din inițiativa națională „Primul Student din Familie”, lansată de Ministerul Educației în colaborare cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.
Proiectul Edu-UPT
Primul proiect, Edu-UPT,cu o valoare totală de peste 7,5 milioane de lei, are drept scop fundamental reducerea inegalităților din învățământul superior, prin sprijinirea studenților proveniți din grupuri vulnerabile. Printre beneficiarii principali ai acestui proiect se numără studenții cu cerințe educaționale speciale (CES), cei care provin din mediul rural, dar și alte grupuri subreprezentate în mediul academic. În contextul în care România se confruntă cu o rată ridicată a abandonului universitar,Edu-UPT propune o serie de măsuri concrete pentru îmbunătățirea accesibilității în campusurile universitare, inclusiv implementarea de servicii de consiliere specializată și intervenții educaționale menite să sprijine studenții în tranziția lor către viața academică.
Din perspectiva academică, proiectul are o abordare multidimensională, integrând atât latura socială, cât și cea pedagogică, în vederea creării unui mediu universitar incluziv. Accesul la o educație de calitate, indiferent de mediul social din care provine studentul, reprezintă o prioritate strategică pentru UPT. De altfel, proiectul își propune nu doar să sprijine studenții pe termen scurt, ci și să creeze un precedent pentru viitoarele generații, încurajând o cultură a incluziunii și a suportului educațional.
Proiectul ACCES-UPT: Sprijinirea studenților din medii dezavantajate
Cel de-al doilea proiect, ACCES-UPT,cu un buget de aproximativ 7,8 milioane de lei, vizează dezvoltarea unor mecanisme de sprijin academic care să faciliteze accesul echitabil la învățământul superior tehnic pentru studenții din Timișoara. Un aspect esențial al acestui proiect este sprijinul destinat studenților care sunt primii membri din familiile lor care urmează o universitate, un segment adesea vulnerabil în fața provocărilor academice și sociale.
ACCES-UPT își propune să combată abandonul universitar printr-o serie de măsuri, printre care se numără: consilierea academică personalizată, programe de mentorat și tutoriat, precum și modernizarea infrastructurii universitare pentru a asigura accesul universal la educație. Aceste mecanisme vor contribui la crearea unui mediu educațional mai echitabil, în care fiecare student are șanse egale de reușită, indiferent de statutul său socio-economic.
În plus, una dintre inițiativele remarcabile ale proiectului o reprezintă adaptarea infrastructurii educaționale, incluzând accesibilizarea căminelor și a cantinelor universitare pentru studenții cu dizabilități. Astfel, UPT demonstrează că este nu doar un lider în domeniul tehnologic, ci și o instituție profund preocupată de crearea unui spațiu universitar accesibil tuturor.
Declarații oficiale și impact pe termen lung
„Apelul de proiecte „Primul student în familie” este de o importanță majoră pentru dezvoltarea accesibilității în învățământul superior din România. Prin aceste proiecte, UPT își asumă responsabilitatea de a sprijini studenții care provin din medii vulnerabile și de a asigura un mediu educațional incluziv. Suntem mândri că universitatea noastră coordonează două dintre cele mai importante proiecte finanțate în acest apel,” a declarat prof. univ. dr. ing. Alina Dumitrel, Prorector UPT pentru procesul de învățământ, relația cu studenții și asigurarea calității.
La rândul său, Alexandru Luca, director al Departamentului de Marketing Educațional al UPT, a subliniat importanța acestui moment pentru viitorul educațional al regiunii de vest a României: „În următorii ani, peste 600 de tineri din medii defavorizate vor avea oportunitatea de a accesa învățământul superior tehnic și de a-și dezvolta cariere în domenii de înaltă calificare. Aceste proiecte marchează un pas istoric în sprijinirea accesibilității și modernizării infrastructurii universitare, fiind un model de bune practici pentru întreaga comunitate academică românească.”
Inițiativele respective reprezintă mult mai mult decât simple idei educaționale. Ele reflectă un angajament real al universității de a asigura acces egal la educație și de a sprijini fiecare student în dezvoltarea sa personală și profesională. Este o dovadă clară că instituțiile academice pot avea un impact direct și concret asupra incluziunii sociale și asupra combaterii inegalităților, contribuind astfel la formarea unei societăți mai echitabile și mai dezvoltate din punct de vedere educațional.
Aceste proiecte au potențialul de a transforma nu doar viețile studenților beneficiari, ci și întregul peisaj educațional din România, oferind un model pentru alte universități și instituții care aspiră să creeze medii academice deschise și incluzive.Nu doar atât,îmbogățesc semnificativ imaginea Timișoarei.