În istoria Timișoarei s-au înregistrat multe recorduri absolute: primul oraș din Europa ale cărui străzi au fost iluminate electric, primul oraș din Imperiu în care a funcționat o bibliotecă publică cu sală de lectură, primul oraș unde s-a folosit eterul pentru anestezie generală înainte de operații, etc. și primul oraș din țară în care a funcționat, ca mloc de transport în comun, tramvaiul cu cai. Probabil și de aceea regretatul Nicu Covaci și formația Phoenix, evocând și această realizare, au avut un extraordinar succes cu melodia ,,Vremuri” (,,Hei tramvai, cu etaj și tras de cai …!”)
Vremurile au trecut, lucrurile s-au schimbat, tramvaiul cu cai a rămas doar o frumoasă poveste, dar ca mloc de transport tramvaiul (acum electric) a rămas unul dintre cele mai eficiente mloace ale transportului de călători și probabil va fi prezent multă vreme, și de acum înainte, în marile orașe ale României și ale lumii.
În orașul de a cărui istorie se leagă și istoria acestui mloc de transport, în prezent exisă în nomenclator 9 linii de tramvai, dar în realitate funcționează doar 8, pentru că linia 3 a rămas doar o amintire.
„Flota”, așa cum este botezată generic zestrea de tramvaie a STPT, este destul de eterogenă întrucât mai păstrează în dotare tramvaie care au făcut istorie (mai ales pe liniile 7, 8 și 9), tramvaie cu oarece vechime, dar care arată încă destul de bine, și tramvaie noi (galbene și violete și cu mai multe articulații), zice-se importate din Turcia. De ce de acolo și nu de la Aradul aflat la numai câteva stații, nu pot să vă spun. Poate că edilii și-au adus aminte că otomanii au stăpânit și aceste meleaguri și au lăsat niște urme, ori poate n-au uitat de rivalitatea sportivă dintre cele două orașe,ori de vorba noastră neaoșă în care se pomenește de capra vecinului.
Infrastructura rutieră dăinuie de ceva timp și numai pe linia tramvaiului 4 a fost refăcută parțial, mai puțin zona Piața 700 – Banatim unde circulă și tramvaiele altor linii. De aceea șinele mai trosnesc, și nu doar la curbe, și mai scârțâie, iar numărul decibelilor, ca și cotele apelor Dunării variază, atât la tramvaiele-muzeu, cât și la cele de ultimă generație.
În stații (mai ales în cele cu mulți călători) s-au montat tabele electronice noi, pentru care timpul real este cel curent și nu cel arătat de tabela veche din stația Prefectură. Sunt și funcționale și utile pentru că anunță călătorii ce tramvaie sosesc în stație și peste cât timp. Din păcate și la aceste tabele-orar, minutele suferă de aceeași boală ca și la cele defuncte, întrucât există oscilații ca și la bursele de valori, așa că, dacă ne-am regla ceasurile după ele, o zi ar putea avea chiar și 48 ori 72 ore. Vina nu este a acestor minuni ale tehnicii, ci se datorează exclusiv întârzierilor (motivate uneori, alteori nu) acestor trenulețe nevoite să oprească atât la semafoare, cât și la treceri de pietoni nesemaforizate. Între stația Prefectură și cea din fața Băncii Naționale sunt 3 treceri de pietoni (două cu semafor și una fără) pe o distanță de circa 300m, iar o altă trecere de pietoni fără semafor se află în zona magazinului Bega. Acu’ întreb și eu, nu dau cu paru: cele două treceri doar cu zebră, aflate la mică distanță de cele cu semafor și care produc întârzieri și nervi vatmanilor și zecilor de călători și comodități doar celor care le traversează leneș cu telefoanele le urechi, sunt chiar atât de indispensabile? Aceștia nu s-ar putea deplasa 30-40 m până la colțul străzilor ca să traverseze pe la semafoare și să-și termine convorbirile telefonice lăsând tramvaiele săși vadă de șinele lor?
Alte întârzieri și chiar blocări ale acestor mloace de transport sunt cauzate de circulația vehiculelor auto chiar pe liniile de tramvai și, exact ca în bancurile cu proști, de staționarea ori parcarea acestora chiar pe linii ori foarte aproape de acestea. Mai ales pe linia tranvaielor 4 și 6 (zona Piața Traiansediul PPC, fost ENEL) și linia tramvaielor 6 și 8 (zona Piața Crucii- stația Cluj), dar și pe strada Gheorghe Doja, între Piața Maria și Piața Bălcescu pe unde circulă tramvaiele 6,7 și 8 și mașinile riveranilor sunt parcate pe ambele părți ale străzii. Toate aceste piedici care încurcă ori chiar obturează circulația tramvaielor, chiar dacă uneori sunt necesare riveranilor, produc întârzieri pe care tabelele orare electronice nu le pot prevede, dar care amplifică stresul vatmanilor și răbdarea călătorilor care apelează la aceste mloace de transport ,nu pentru plimbări de agrement, ci pentru a ajunge la destinație la timp și cu nervii întregi.
Nu știu care dintre poliții are în fișa postului și circulația tramvaielor, dar, ca și în cazul celor cu biciclete care circulă pe trotuarele doar pietonale, nimeni nu face nimic pentru a-i sancționa pe vinovați și a înlesni circulația pietonilor și a celor care călătoresc cu tramvaiele, deși acești plătitori de taxe și impozite contribuie la bugetul din care sunt plătiții și oamenii de ordine.
P.S. Până când Primăria ne va da fiecăruia câte o stradă pe care să circulăm cum ne taie capul, poliția este obligată să aplice legile pentru ca regulile de circulație să fie respectate chiar de către toți participanții la trafic.