Biblioteca este ca un prieten: la nevoie se cunoaște. Arădenii care frecventează clădirea instituției fie împrumută cărți de literatură pe care nu le dețin acasă sau cărți de specialitate în vederea unor studii, fie răsfoiesc ziare și reviste vechi, tot pentru documentări. Cei mai mulți arădeni sunt atrași însă de diverse evenimente, lansări de carte, simpozioane, expoziții de artă, evenimente pentru copii și ateliere de creație, marea noutate fiind atelierul de modelare și imprimare 3D, microscopie și Arduino (dezvoltare hardware și software cu microcontroller), în noua sală, numită „Makerspace”.
Este vorba de o investiție considerabilă, de 3 milioane euro, denumită generic „Renovare energetică moderată”, finanțată prin PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență) și inițiată de Consiliul Județean, Biblioteca fiind în subordinea acestei instituții.
„Sincer, nu am frica sumelor, pentru că lucrările chiar se fac ( alte reparații și renovări mai mici s-au mai făcut în anii trecuți), chiar e foarte important și îmi dau seama că da, atâta costă. Nu sunt sume exagerate”, spune directoarea interimară, Gabriela Gureanu , de profesie economistă.
Gabriela Gureanu lucrează de 16 ani în sistemul bugetar. A fost contabil-șef la Centrul Cultural Județean și o perioadă scurtă la Primăria din Iratoș. În anul 2019 a venit la Bibliotecă în funcția de director adjunct, iar din septembrie 2022 ocupă funcția de director interimar. Mandatul este, de fapt, al lui Doru Sinaci (devenit, între timp, subprefect) și expiră la finalul acestui an, însă Gabriela Gureanu nu intenționează să participe la concursul de management care se va organiza.
A acceptat funcția interimară de conducere a Bibliotecii „pentru că era nevoie”, spune directoarea, „probabil că s-a considerat că e nevoie de o viziune de economist în perioada asta, dar nu pot să vorbesc în locul șefilor mei, adică celor care conduc, cei din Consiliul Județean. Sunt cifre mari cu care Biblioteca nu a fost obișnuită”.
„Renovare energetică moderată” se află în faza de finalizare a proiectului tehnic, adică sunt în pregătire documentele necesare. Avizul ISU s-a dat chiar în aceste zile, urmează avizul de construcție de la Primărie, după care va urma licitația pentru execuția lucrării.
Depozitul sălii de lectură de la parter (la intrare, în partea stângă) a fost renovat recent și în cele trei săli sunt acum rafturi metalice rulante, achiziționate anul trecut, cu ajutorul cărora se triplează numărul de cărți care pot fi depozitate și, nu în ultimul rând, este mult mai ușor de căutat printre cărți, spațiile dintre corpuri putând fi deschise sau închise.
Directoarea interimară își imaginează primele două săli și coridorul acestui depozit transformate în spații de lectură, dar asta după ce va fi finalizată așezarea fondului de carte, care va necesita timp, „pentru că fondul e imens, în jur de 200.000 de exemplare. S-a făcut o echipă de oameni care numai asta fac zi de zi. Și nu e ușor. Am zis să alocăm timp, ca să punem corect cărțile în noile rafturi”, spune directoarea.