Lucrările de construire a unui nou pod în municipiu, peste Mureș, ca prelungire a străzii Andrei Șaguna au început în 2022 și pentru un timp au înaintat într-un ritm constant, însă la un moment dat s-a putut observa o stagnare. Cauza ar avea de a face cu necesitatea modificării proiectului inițial, astfel încât să rezolve un aspect tehnic. Avizele s-au lăsat așteptate, dar acum au fost obținute și muncitorii și-au reluat treaba, iar șantierul ar trebui să fie gata la finalul anului.
Investiția la care se ridică construirea podului este de 234.850.020,01 lei (TVA inclus), ne mai fiind modificată de la suma care a fost stabilită în contractul din ianuarie 2022, încheiat între Primăria Arad și PAB România SRL. Până în această toamnă, din acest total, municipalitatea a achitat deja 206.376.642,06 lei (TVA inclus).
Dat fiind faptul că milionarul Sandu Ion, patronul firmei care construiește podul, a cerut insolvența în septembrie, au apărut discuții cum că stagnarea lucrărilor ar avea de a face cu acest fapt. Primăria a negat însă legătura, susținând că „întârzierile au fost generate de noile soluții tehnice propuse de proiectant, care au necesitat avizări suplimentare”.
Finalizarea lucrărilor era stabilită, conform contractului, în data de 3 iulie 2024, dar Primăria s-a văzut nevoită să prelungească acest termen pentru a oferi constructorului timp să realizeze modificările. Astfel, a fost încheiat un act adițional, în 11 septembrie, prin care șantierul a fost prelungit până în 21 noiembrie 2024.
Dacă în proiectul inițial, canalizare pluvială trebuia colectată în căminul de pe str. Andrei Șaguna, cei de la Compania de Apă s-ar fi împotrivit pe motive tehnice, astfel optându-se pentru deversarea canalizării pluviale de pe pod direct în Mureș. Pentru a putea face această schimbare însă, a fost nevoie de obținerea unor avize de la Apele Române.
Avizele au fost obținute între timp, iar acum muncitorii au început să lucreze la hidroizolație. Mai au să se ocupe de tensionarea finală a cablurilor de pe pod (hobanelor), să asfalteze, să monteze parapetele de siguranță și să realizeze această canalizare pluvială, prin separatoare de hidrocarburi de mari dimensiuni, unul de 100 litri pe secundă, iar altul de 70 litri pe secundă, care să direcționeze apa în Mureș.
Dacă nu mai apar alte neprevăzute, se estimează astfel ca podul să fie inaugurat la sfârșitul acestui an.
Ca dimensiuni, pilonul podului are o înălțime de 88 metri (construit din 850 metri cubi de beton, 350 tone de fier beton și 250 tone structura metalică), iar tablierul metalic care va susține cele două sensuri de carosabil, două piste de biciclete și două trotuare are dimensiuni totale de 300 metri pe 23,5 metri (cântărind peste 2000 tone).