În ciuda trecerii anilor și a promisiunilor autorităților, toaletele din curtea școlilor continuă să fie o problemă gravă în multe localități rurale din România. Anul 2024 marchează încă prezența a peste 70 de școli în care elevii sunt nevoiți să folosească grupuri sanitare amplasate în afara clădirilor principale, fără acces la apă curentă și canalizare. Această situație ridică întrebări serioase nu doar despre starea infrastructurii educaționale, ci și despre prioritățile autorităților locale și centrale în ceea ce privește educația copiilor din mediul rural.
În județul Timiș, de exemplu, unele școli din localități mai mici, precum Gătaia sau Checea, se confruntă cu această problemă persistentă. În ciuda alocării fondurilor pentru modernizare, lucrările fie nu au început, fie sunt întârziate din cauza birocrației și a lipsei de resurse. Elevii de aici sunt nevoiți să iasă în curtea școlii pentru a folosi latrinele, indiferent de condițiile meteorologice, iar mulți părinți sunt reticenți în a-și trimite copiii în astfel de condiții.
În județul Vaslui, comuna Băcești este un alt exemplu notabil, unde școala gimnazială funcționează în aceleași condiții de zeci de ani, fără să fie modernizată. În timpul iernii, accesul la toaletele din curte devine un chin pentru elevi, iar în perioada ploioasă, noroiul face ca deplasarea până la grupurile sanitare să fie extrem de dificilă.
Un alt exemplu semnificativ provine din județul Botoșani, unde școala din comuna Coțușca a fost inclusă într-un plan de modernizare abia în 2023, dar fondurile nu au fost încă alocate complet, iar lucrările nu au început. Aici, situația grupurilor sanitare din curte este cunoscută de autoritățile locale de ani de zile, dar rezolvarea a fost constant amânată.
Investiții și eforturi recente
În 2024, Guvernul a alocat peste 4 milioane de lei pentru a sprijini modernizarea infrastructurii în 50 de școli din întreaga țară. Deși această sumă a fost destinată pentru a acoperi doar o parte din necesități, multe școli, cum ar fi cele din localități mici din Prahova sau Argeș, au rămas pe lista de așteptare. Totodată, în unele cazuri, școlile se află pe terenuri private, ceea ce complică și mai mult implementarea proiectelor de moder-nizare.
La nivel național, există o presiune constantă pentru ca aceste școli să fie modernizate cât mai rapid, însă ritmul de implementare este unul lent. Deși în aprilie 2024 se raportau peste 220 de școli cu toalete în curte, numărul acestora a scăzut la 70 până la începutul anului școlar. Însă, chiar și această cifră reflectă o realitate dureroasă: copiii din aceste școli sunt privați de un mediu de învățare sigur și sănătos.
Consecințele asupra copiilor și comunităților
Condițiile precare din aceste școli nu doar că afectează sănătatea copiilor, dar și motivația lor de a merge la școală. În multe cazuri, părinții din mediul rural sunt descurajați de lipsa facilităților și preferă să își țină copiii acasă, mai ales în perioadele reci ale anului. De asemenea, condițiile de igienă sunt departe de a fi conforme cu standardele europene, fapt ce expune elevii la diverse riscuri de sănătate, în special în contextul unor epidemii.
În concluzie, problema toaletelor din curtea școlilor reprezintă o barieră majoră în dezvoltarea unui sistem educațional echitabil în România. Fără investiții consistente și o implementare mai rapidă a proiectelor de modernizare, elevii din aceste comunități vor continua să fie dezavantajați. Soluționarea acestei probleme ar trebui să fie o prioritate națională, în contextul în care educația este piatra de temelie pentru dezvoltarea oricărei societăți.