Autoritățile din Rusia iau în calcul oprirea exporturilor de benzină pentru o lună, o decizie care ar viza doar marile companii petroliere. Scopul principal este menținerea prețurilor sub control și asigurarea unei cantități suficiente de combustibil pentru consumul intern, în special în sectorul agricol. În prezent, doar marii producători au dreptul de a exporta benzină, în timp ce traderii independenți nu pot face acest lucru, conform unei măsuri impuse în martie 2024. Deși prețurile angro au început să crească ușor după o perioadă de scădere, oficialii ruși spun că este necesară o strategie clară pentru a preveni fluctuațiile necontrolate ale pieței.
Vitaly Korolyov, adjunctul șefului Serviciului Federal Anti-Monopol, a declarat că această interdicție este una dintre soluțiile analizate. O altă variantă luată în considerare este dezvoltarea unei piețe la termen pentru vânzarea de combustibil, ceea ce ar putea echilibra cererea pe parcursul anului și ar reduce presiunea sezonieră asupra prețurilor.
La sfârșitul anului trecut, Rusia a ridicat restricțiile pentru majoritatea exporturilor de benzină operate de producători, însă a menținut interdicțiile pentru traderii independenți și revânzători până la 31 ianuarie 2025. Măsurile au fost impuse inițial pentru a preveni creșterea prețurilor și a evita o posibilă criză de combustibil pe piața internă, mai ales în contextul atacurilor asupra rafinăriilor rusești, care au afectat producția înaintea lucrărilor de mentenanță.Cu toate acestea, anumite state nu au fost afectate de restricții. Țări precum Kazahstan și Mongolia au continuat să primească benzină rusească, în baza unor acorduri interguvernamentale. În 2023, Rusia a produs aproximativ 44 de milioane de tone de benzină, dintre care 5,76 milioane de tone (aproximativ 13%) au fost exportate. Principalele destinații ale exporturilor rusești au fost țările africane, printre care Nigeria, Libia și Tunisia, precum și Emiratele Arabe Unite. Pe plan intern, cele mai mari rafinării care asigură producția de benzină sunt Omsk (deținută de Gazprom), Norsi (controlată de Lukoil) și Ryazan (aparținând Rosneft). Aceste unități au un rol esențial în menținerea aprovizionării pieței interne și ar putea fi direct afectate de noile măsuri discutate de autorități. Dacă decizia de a interzice exporturile va fi aprobată, efectele ar putea fi resimțite atât pe piața internă, printr-o posibilă scădere a prețurilor, cât și la nivel internațional, unde oferta de benzină rusească ar fi temporar redusă