Sărbătoarea Cincizecimii (numită și Ziua Treimii) este una dintre cele 12 mari sărbători ale Bisericii Ortodoxe și este adesea cunoscută drept ziua de naștere a Bisericii deoarece celebrează pogorârea Duhului Sfânt asupra Apostolilor și a altor ucenici ai lui Hristos, marcând începutul misiunii Bisericii în lume.
Acest eveniment a avut loc în timpul sărbătorii evreiești cunoscută sub numele „Shavuot”, sărbătoare care vizează primele roade și eternizează momentul când Legea divină Tora a fost dată poporului evreu pe muntele Sinai.
Sărbătoarea Rusaliilor este o petrecere de lungă durată a recoltei evreiești, o sărbătoare creștină la fel de veche precum Biserica lui Isus și un cuvânt grecesc care înseamnă „cincizecimea” (a cincizecea zi), pentru că această sărbătoare a avut loc la cincizeci de zile după Paștele evreiesc.
Sărbătoarea Rusaliilor era o sărbătoare a pelerinilor, ceea ce însemna că, conform Legii iudaice, toți bărbații evrei adulți trebuiau să vină de oriunde locuiau pentru a celebra personal sărbătoarea în Templu. Acesta este motivul pentru care erau atât de mulți evrei din toată lumea în Ierusalim în această zi de sărbătoare când Duhul Sfânt a venit peste Apostoli.
Mai târziu, această sărbătoare evreiască a fost transformată într-o sărbătoare creștină de către Biserică pentru a celebra prima venire a Duhului Sfânt asupra urmașilor lui Hristos și pentru a aminti cele 3000 de „prime roade” care au fost adăugate Bisericii în acea zi.
Botezul primilor creștini cu Duh Sfânt este descris în Noul Testament, Faptele Apostolilor, primii creștini din această perioadă incluzând Apostolii, câteva femei, Maica Domnului și frații Domnului Isus. Chiar înainte ca Isus să se înalțe la cer, El le-a spus ucenicilor Săi să aștepte în Ierusalim darul promis al Duhului Sfânt de la Dumnezeu Tatăl, care îi va umple cu putere „de sus”. Deci ucenicii au făcut exact asta, petrecându-și timpul împreună în rugăciune.
Apoi, la doar zece zile după Înălțare, în Ziua Cincizecimii, în timp ce erau adunați în rugăciune, dintr-o dată s-a pogorât din cer un vânt puternic și s-au făcut limbi de foc care s-au odihnit asupra fiecăruia dintre ucenici, toți fiind umpluți de „Duhul Sfânt și au început să vorbească în alte limbi…”.
Toate acestea au atras atenția celor care nu erau în cercul apostolilor și s-au adunat în jur pentru a ști ce se întâmplă. Mulți pelerini evrei din întreaga lume au fost acolo la Ierusalim din cauza pelerinajului lor de Rusalii, acești evrei fiind uimiți să-i audă pe Apostoli vorbind în diferite limbi din toată lumea mediteraneană.
Cei care nu erau din cercul apostolilor credea că ucenicii erau beți de vin, dar apoi a ieșit Sfântul Petru și le-a spus că aceasta a fost de fapt împlinirea profeției profetului Ioel că Dumnezeu va trimite Duhul Său peste orice făptură în zilele din urmă și, continuând să predice Vestea Bună a Împărăției, 3000 de oameni au primit să fie botezați chiar în acea zi, rezultând nașterea Bisericii.
În continuare, capitolul Faptele Apostolilor consemnează creșterea Bisericii și misiunea ei în lume prin revărsarea miraculoasă a Duhului Sfânt care a început cu sărbătoarea Cincizecimii.
Rusaliile este a doua cea mai importantă sărbătoare a anului bisericesc, a doua ca importanță după Paște, și aceasta se datorează venirii Duhului Sfânt asupra Bisericii. În perioada Vechiului Testament, Duhul lui Dumnezeu a căzut doar ocazional peste profeți și i-a împuternicit, dar din Ziua Cincizecimii vedem că Duhul Sfânt a venit să rămână pentru totdeauna asupra urmașilor lui Hristos, așa cum a promis El.
Deși Duhul Sfânt a fost văzut pe pământ mai devreme sub forma unui porumbel la botezul lui Hristos, de Rusalii Duhul Sfânt a fost manifestat în mod clar ca puterea și prezența lui Dumnezeu, care de acum înainte avea să locuiască în toți urmașii lui Hristos. Acest eveniment a fost actul final al auto-dezvăluirii lui Dumnezeu către întreaga creație și astfel a ajutat la realizarea Bisericii și a transmis că Dumnezeu nu mai era „Unul” așa cum se știa până atunci, ci Trei Persoane într-una. De aceea, imnurile și liturghiile Bisericii din această zi de sărbătoare, pe lângă celebrarea venirii Duhului Sfânt, celebrează și revelația deplină a Treimii dumnezeiești. Și tocmai din acest motiv Duminica Rusaliilor este numită și Ziua Treimii în tradiția ortodoxă.
Înălțarea lui Hristos a marcat sfârșitul misiunii Lui pe Terra, dar Rusaliile marchează continuarea misiunii Sale prin ucenicii Săi. Pregătirea lor fiind terminată după ce Duhul lui Dumnezeu i-a umplut cu puterea și îndrăzneala necesare pentru a răspândi mesajul Evangheliei în Ierusalim, iar apoi la toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui, al Fiului și al Duhului Sfânt.
Sărbătoarea Rusaliilor este momentul în care focul divin al lui Dumnezeu a identificat noul templu, noul loc în care Raiul și Pământul se suprapun, care este comunitatea Bisericii formată din poporul lui Isus. Nu un munte, nici o clădire frumoasă, nici un loc sau spațiu sacru – templul lui Dumnezeu este făcut din ființe umane, bărbați și femei. Locul lui Dumnezeu este în oamenii care mărturisesc despre Isus înviat, alegând să trăiască în Noua Lege propovăduită de Hristos, Legea Iubirii.
Duminica Rusaliilor este despre acest moment neașteptat din Ierusalimul secolului I, când Apostolii, fiind cu toții laolaltă, au auzit zgomotul unui vânt puternic care a coborât din cer și limbi de foc i-au învăluit, apoi, umpluți de Duhul Sfânt au început să vorbească în alte limbi, propovăduind Noua Lege tuturor, iar toți cei care îi ascultau aveau să înțeleagă rostul cuvintelor lor și să accepte Noua Lege.
Sărbătoarea Rusaliilor este momentul în care Biserica iubitoare a lui Hristos și-a început misiunea, este începutul unei lumi noi, pașnice. Rusalii Fericite!