Planul reconstrucției unui autobuz Westinghouse-MARTA în scop turistic a apărut la scurt timp după ce Ovidiu Balint a devenit, în 2023, directorul nou-înființatei instituții Hub cultural mARTA, iar la o conferință de presă din primăvara acestui an s-a divulgat că replica funcțională a autobuzului de epocă s-ar putea să fie gata în 2025.
Acum, planul se concretizează:
„Noi sperăm că în toamna anului viitor să fie pe străzi primul autobuz supraetajat, reconstruit. Asta depinde de foarte multe chestii tehnice, dar deja e plătit avansul, până la finalul anului trebuie să ajungă șasiul, trebuie să înceapă prima etapă de proiectare. Toate astea durează… dar, practic, a început reconstrucția”, a declarat pentru Special Arad Ovidiu Balint, directorul Hub-ului cultural mARTA.
Partenerii Hub cultural mARTA în acest proiect, alături de Primăria Arad, sunt Facultățile de Inginerie și de Design ale Universității „Aurel Vlaicu”, firma LEONI, Asociația Germano-Română DRW, precum și alți investitori din Arad.Costul serviciilor „de proiectare pentru Autobuz cu aspect retro” , așa cum apare achiziția pe SEAP –este 139.353 RON, iar furnizarea șasiului cu motor electric și a bateriei, 238.800 RON.
De altfel, suma totală alocată de municipalitate pentru acest proiect, aprobată de consilierii locali, se ridică la 500.000 lei.
Alte detalii despre autobuzul turistic MARTA nu se știu, deocamdată. De exemplu, câte locuri va avea autobuzul se va ști doar după etapa de proiectare. „Ideea e că trebuie să îndeplinim standardele actuale pentru astfel de mijloace de transport în comun. Ce pot să spun e că va circula cu 25 km/h, dar sunt foarte multe date tehnice în baza cărora se vor face studiile de proiectare și abia după aceea se va stabili câte locuri va avea ș.a.m.d.”
Replica funcțională a autobuzului Westinghouse-MARTA se vrea a fi o atracție turistică, dar, implicit, și o cinstire a istoriei industriale a Aradului.
În anul 1908, la Arad s-a înființat fabrica de automobile MARTA (acronim pentru Magyar Automobil Részvény Társaság Arad), sub licența firmei franceze Westinghouse, din Le Havre, filială a Firmei Westinghouse din SUA. Aradul a făcut parte atunci din Imperiul Austro-Ungar, dar pe teritoriul actual al României, Aradul a avut, astfel, prima fabrică de mașini din țară.
Fabrica MARTA din Arad producea autoturisme în mai multe forme de caroserie denumite „Márta”, motoare pentru utilaje feroviare, camioane de 3 și 5 tone, precum și autobuze (cu și fără etaj). Motoarele erau de 4 cilindri, de 20 CP, 30 CP și 40 CP. Cele de 20 și 30 CP aveau transmisia prin cardan, iar cele de 40 CP aveau transmisia prin lanț.