În contextul unei piețe a muncii tot mai competitive și cu mai puține oportunități pentru angajații entry-level, Universitatea Politehnica Timișoara (UPT) a implementat o nouă strategie pentru a pregăti mai bine studenții. Cu ajutorul fondurilor europene, universitatea a reușit să achiziționeze echipamente de ultimă generație, similare celor utilizate în companii, oferind astfel studenților posibilitatea de a dobândi experiență practică încă din timpul facultății.
În trecut, studenții de la specializările tehnice erau adesea recrutați încă din anul doi de companiile din domeniu, fiind integrați în programe de internship sau încadrați în regim part-time. Aceasta era modalitatea principală de a acumula experiență practică, dar schimbările economice din ultimii ani au făcut ca firmele să angajeze preponderent personal cu experiență, iar tinerii să fie recrutați abia spre finalizarea studiilor.
Pentru a răspunde acestei provocări, UPT a accesat proiecte de practică în valoare de 17 milioane de lei. Aceste proiecte includ, printre altele, achiziția de echipamente performante care le permit studenților să se pregătească într-un mediu similar cu cel din companii, fără a mai fi nevoie să aștepte să intre pe piața muncii. Acest concept de pregătire “inside”, realizată în cadrul facultății, oferă studenților competențe aplicate și relevante pentru cerințele actuale ale pieței muncii.
Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara, a explicat schimbările din piața muncii: „În trecut, companiile recrutau studenți încă din anul doi și îi integrau în echipele lor. Astăzi, din cauza reducerii bugetelor și a creșterii sarcinilor pentru angajații existenți, este mai dificil pentru firme să desemneze mentori care să se ocupe de formarea tinerilor. Prin urmare, angajarea studenților se face mai târziu, spre finalul studiilor sau după absolvire.”
Proiectele implementate de UPT vizează specializări precum mecanică, robotică, automotive și IT&C, iar noile echipamente achiziționate, de la roboți colaborativi până la imprimante 3D și dispozitive de neurotehnologie, oferă studenților acces la tehnologii avansate. „Dorim să ne asigurăm că absolvenții noștri sunt la curent cu cele mai noi metodologii și tehnologii din industrie, oferindu-le astfel un avantaj competitiv pe piața muncii,” a adăugat Drăgan.
Robert Kristof, prodecanul Facultății de Mecanică, a subliniat importanța modernizării laboratoarelor: „Am reușit să achiziționăm echipamente educaționale de ultimă generație, cum ar fi roboți colaborativi și dispozitive de neurotehnologie. Vom dota și moderniza laboratoarele pentru a asigura studenților un mediu de învățare excelent, pregătindu-i astfel pentru provocările din domeniul roboticii și al ingineriei.”
Prin aceste măsuri, Universitatea Politehnica Timișoara își propune să devină un pol de excelență în pregătirea profesională, oferind studenților o tranziție mai ușoară de la mediul academic la cel profesional.