Autoritatea pentru Reformă Feroviară a semnat contractul cu producătorul polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA), vare va trebui să livreze României 62 de rame electrice regionale (RE-R). Este vorba despre trei loturi, două dintre ele care vizează livrarea a 20 de trenuri, şi un al treilea cu 23 de trenuri.
„Conform prevederilor contractuale, urmează ca trenurile să vină la începutul anului 2026, deci în doi ani, şi în cursul anilor 2026 – 2027, la început, ar trebui să se livreze toată cantitatea, pentru că sunt livrări în paralel pentru fiecare contract în parte”, a anunţat preşedintele ARF, Ştefan Adrian Roşeanu.
Preşedintele PESA, Krzysztof Zdziarski, a subliniat că modelul de tren contractat de România circulă deja în Cehia. Ramele poloneze pot circula cu o viteză maximă de 160 km/h şi pot transporta 453 de călători (pe scaune – 224 de locuri şi în picioare). De asemenea, ele au şi 16 locuri pentru transportul bicicletelor.
Contractul este împărţită pe trei loturi, şi anume: Lotul 1 – 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord – Ploieşti Sud – Adjud, Iaşi – Paşcani – Suceava, Bacău – Paşcani; Lotul 2 – 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Braşov – Gheorgheni, Arad – Timişoara – Caransebeş, Huedin – Cluj – Bistriţa; Lotul 3 – 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord – Ploieşti Vest – Braşov, Bucureşti Nord – Roşiori, Bucureşti Nord – Bucureşti Obor/Fundulea, Constanţa – Feteşti.
Valoarea totală a proiectului este de 3,23 miliarde lei, fără TVA, iar finanţarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport (PT) 2021 – 2027.