Volkswagen se bucură de o istorie de 87 de ani ca unul dintre cei mai mari vânzători auto de pe piața europeană. Totuși, recent, compania a întâmpinat un declin semnificativ în vânzările de mașini electrice, fiind tot mai amenințată de concurența puternică din partea rivalilor din China. Conducerea Volkswagen a declarat că vor fi impuse schimbări radicale din cauza amenințărilor tot mai mari venite din partea concurenței. Această situație reprezintă o provocare majoră pentru cel mai mare producător auto din Europa, afectându-i semnificativ performanțele pe piață. În plus, compania se confruntă cu o încetinire a vânzărilor, datorită tranziției de la vehiculele diesel la cele electrice, un proces care se dovedește a fi costisitor și complex. Această schimbare fundamentală nu doar că necesită resurse financiare considerabile, dar și o adaptare rapidă la noile cerințe ale consumatorilor și reglementările de mediu.
Daniela Cavallo, președintele Consiliului de muncă Volkswagen spune despre șeful executive Oliver Blume, “că se joacă cu un risc masiv…..vom întrerupe discuțiile și vom face ceea ce o companie este nevoită să facă atunci când îi este frică pentru existența ei.”
Volkswagen a adus în discuție pentru prima dată posibilitatea închiderii unor fabrici în luna septembrie. Deși compania a început să analizeze această opțiune, a adoptat o atitudine sceptică față de eventualele reacții din partea opoziției.
În data de 28 octombrie, Thomas Schafer, directorul general al Volkswagen, a oferit un comunicat de presă în care a subliniat o problemă majoră pentru companie. El a declarat că fabricile din Germania se confruntă cu costuri de operare duble în comparație cu cele ale concurenței. Această situație evidențiază dificultățile economice cu care se confruntă producătorul auto german și subliniază provocările pe care le întâmpină în competiția cu alți mari jucători din industrie. El continua spunând “În prezent câștigăm mult prea puțin bani din mașinile noastre….în același timp costurile pentru energie, materiale și personal au continuat să crească. Aceste calcule nu vor funcționa pe termen lung“.
Thorsten Groger, șeful echipei de negociere la IG Metall, cea mai mare organizație sindicală din sectorul metalurgic din Europa, a lansat un avertisment serios cu privire la posibilele tăieri de plată. El a subliniat că aceste măsuri ar putea genera „un tip de rezistență pe care nu ne-am mai imaginat-o până acum”.
Politicienii își îndreaptă privirea către Volkswagen în contextul deciziilor recente care au contribuit la criza actuală a companiei. Un purtător de cuvânt al guvernului german a subliniat că cancelarul Olaf Scholz a afirmat că „posibilele greșeli manageriale din trecut nu ar trebui să fie plătite de angajați”.