Între 28 și 30 martie, Bookfest Timișoara a reunit iubitorii de carte și edituri din toată țara, aducând oferte variate, titluri noi și evenimente literare. Dar cum au fost vânzările? Am vorbit cu mai mulți expozanți pentru a înțelege ce s-a cumpărat, ce prețuri au avut cărțile și ce strategii au folosit editurile pentru a atrage cititorii.
Universitatea de Vest din Timișoara – cărți academice pentru un public de nișă
„Noi ne-am obișnuit deja cu ideea că nu vindem mult, dar nici nu venim aici doar pentru vânzări. Prezența noastră la Bookfest este despre vizibilitate și promovarea cercetării academice. Am avut câteva titluri noi, volume colective semnate de profesori ai Universității noastre, dar și monografii care s-au vândut mai bine decât ne așteptam. Sincer, ne-au surprins plăcut studenții care au venit să întrebe de cărți de specialitate. Nu e genul de public care cumpără impulsiv, dar sunt cititori serioși.”
Viniluri vintage – un succes neașteptat
Un expozant de viniluri și cărți despre muzică a fost surprins de interesul crescut al vizitatorilor:
„Noi am venit mai mult ca un experiment, dar a fost o nebunie. Oamenii au căutat albume iconice, iar prețurile au variat între 35 și 250 de lei pentru un vinil. Cel mai scump pe care l-am vândut a fost un Dark Side of the Moon de la Pink Floyd, ediție specială, la 270 de lei. Am avut și cărți despre istoria rock-ului – Rock Chronicles s-a vândut la 120 de lei, iar Biografia lui Freddie Mercury la 95 de lei. Oamenii nu s-au uitat prea mult la preț, ceea ce ne-a surprins. Se pare că nostalgia pentru muzica pe vinil e mai puternică decât ne imaginam mai ales în rândul tinerilor.”
Editura Litera
Reprezentant Litera: „Am venit cu pachete promoționale și reduceri consistente, mai ales pe ficțiune. De exemplu, cărțile din seria Bridgerton s-au vândut bine, mai ales că aveam o ofertă – trei volume la 99 de lei. La fel, cărțile lui Colleen Hoover – am avut pachete de două la 80 de lei, iar titlurile individuale au fost între 45 și 50 de lei. Unii cititori și-au luat chiar mai multe serii odată, mai ales că ne-am gândit să oferim discounturi la achizițiile mai mari.Totuși întelegem că acum totul este online iar cărțile sunt mai puțin căutate,ba chiar au ajuns la stadiul de pasiune.”
Editura Polirom – literatură contemporană și filozofie
Reprezentant Polirom: „Noi am mizat pe autorii români și literatura universală, dar am avut și un stand special pentru filozofie. Cărțile lui Mircea Cărtărescu, de exemplu, au fost foarte căutate – Solenoid a fost 75 de lei, dar s-a vândut bine, iar Melancolia a fost 55 de lei. Am avut și reduceri la literatura clasică, precum Frații Karamazov de Dostoievski, care a fost 47 de lei. Pe filozofie, Critica rațiunii pure de Kant (40 de lei) și Omul în căutarea sensului vieții de Viktor Frankl (30 de lei) au fost printre cele mai cerute titluri.”
Grupul Editorial ART – manga și literatură pentru tineri
Reprezentant ART: „Manga și cărțile Young Adult sunt foarte populare. Am avut multe titluri din seria Atacul Titanilor, fiecare volum între 35 și 45 de lei, și am vândut foarte bine. Jurnalul unui puști s-a dat la 30 de lei bucata, iar cărțile din seria Harry Potter au avut discount – volumele mari au fost între 50 și 70 de lei. Am avut și oferte speciale pentru liceeni – la două cărți cumpărate, a treia era la jumătate de preț.Ne bucurăm de numărul mare de tineri care sunt fani anime mai ales.Pentru unii am redus puțin din preț.”
Editura Corint – istorie și cărți pentru copii
Reprezentant Corint: „Pe partea de istorie, am avut succes cu biografiile – Churchill la 55 de lei și Istoria secretă a omenirii la 48 de lei. Cărțile pentru copii s-au vândut bine, mai ales că am avut multe titluri cu ilustrații frumoase. Seria Pisicile războinice a fost între 35 și 40 de lei pe volum, iar Micul Prinț într-o ediție specială a fost 45 de lei. Părinții au profitat de oferta noastră – la patru cărți de copii, a cincea era gratuită.Bineînțeles am avut și oferte de cărți la 10 lei bucata.”
Stephen King – un magnet pentru fani
„La noi n-a existat titlu care să nu se vândă. IT și Pet Sematary au fost primele care au dispărut de pe rafturi, dar și Misery sau Carrie au avut mare căutare. Fanii lui King vin hotărâți, știu exact ce vor, mulți au liste făcute de acasă. Sunt oameni care colecționează fiecare ediție, fiecare copertă diferită. Cel mai fain moment a fost când un tânăr a cumpărat trei exemplare din The Shining, zicând că unul e pentru el, unul pentru un prieten și unul ca să rămână sigilat în colecție.”
Standul Roald Dahl
„Nici n-am reușit să așezăm bine cărțile, că deja se vindeau. Charlie și fabrica de ciocolată, Matilda, Vrăjitoarele – toate s-au dat ca pâinea caldă. Roald Dahl e un autor pe care părinții îl cumpără cu drag pentru copii, dar și adulții îl recitesc cu plăcere. Cărțile noastre au început de la 30 de lei, iar mulți cumpărători au plecat cu mai multe titluri.”
Standurile independente – vânzări mai slabe, dar cititori pasionați
Reprezentant stand independent: „Pentru noi, a fost mai greu cu vânzările. Lumea e interesată de cărțile independente, dar mulți doar răsfoiesc. Am avut cărți la prețuri mai mici, între 30 și 50 de lei, dar cumpărătorii au fost selectivi. Am remarcat că studenții vin cu bugete fixe – o fată mi-a spus că are doar 100 de lei și a ales cu mare grijă două titluri. Cel mai bine au mers cărțile fantasy mai puțin cunoscute și poeziile contemporane.Unii le iau pentru imagine având coperte atractive dar suntem destul de mulțumiți.”
Reducerile au fost cheia succesului
Vânzările au fost inegale – editurile mari, care au venit cu promoții și pachete atractive, au avut succes, în timp ce standurile mai mici au avut dificultăți în a atrage cumpărători. Cărțile cu prețuri de peste 70-80 de lei s-au vândut greu, cu excepția titlurilor foarte populare.
Cititorii au fost mai selectivi, iar tinerii și studenții au cumpărat mai puțin decât în anii trecuți, preferând să profite de reduceri. Editorii speră ca edițiile viitoare să aducă mai multă deschidere spre lectură și bugete mai generoase pentru cumpărători.