Proiectul de lege fiscal-bugetar publicat de Guvern pe 3 iulie 2025 readuce în actualitate măsura blocării angajărilor în sistemul public de educație, prin reluarea prevederilor care, la finalul anului 2024, au dus la suspendarea procesului de titularizare și la înghețarea ocupării posturilor vacante în școli. Situația este similară celei generate de controversata Ordonanță de Urgență „trenuleț” adoptată de Guvernul Ciolacu.
Deși în perioada decembrie 2024 – ianuarie 2025 autoritățile negau impactul asupra educației, Ministerul Educației, condus de Daniel David, a emis în aprilie o ordonanță de urgență pentru a permite totuși organizarea titularizării. Cu toate acestea, noul proiect legislativ pare să reactiveze același mecanism de blocaj pentru anul 2026.
Concret, articolul XXII din proiect prevede suspendarea ocupării prin concurs sau examen a tuturor posturilor vacante ori temporar vacante în instituțiile publice. Se fac excepții doar în situații punctuale sau pentru angajările finanțate din fonduri externe nerambursabile. Cu toate că, anterior, autoritățile au susținut că aceste măsuri sunt temporare, actuala formulare nu aduce clarificări privind personalul din învățământ și nici nu oferă garanții pentru continuitatea titularizării.
Un alt efect major al acestor prevederi îl reprezintă imposibilitatea organizării concursurilor pentru funcțiile de conducere din școli, având în vedere că în ianuarie 2026 expiră mandatele obținute de directorii angajați prin concurs în sesiunea din toamna anului 2021, precum și cele ale directorilor numiți în sesiunile ulterioare. În lipsa unor reglementări clare, concursurile pentru noile mandate nu vor putea avea loc.
Această strategie legislativă – blocarea posturilor urmată de eventuale deblocări prin ordonanțe de urgență, a devenit, în ultimii ani, o practică recurentă de gestionare a deficitului bugetar, aplicată succesiv de mai multe guverne.