Primăria Timișoara continuă, așa cum s-a întâmplat și în trecut, să promoveze majorări de taxe și impozite în perioadele de vară, când majoritatea timișorenilor sunt plecați în vacanță și atenția publicului asupra deciziilor din Consiliul Local este scăzută.
În ședința din 22 iulie 2025, consilierii locali au aprobat, cu un număr minim de voturi „pentru”, o creștere a taxelor și impozitelor locale pentru anul 2026.
Această majorare riscă să genereze un nou val de contestații în instanță din partea contribuabililor persoane fizice și juridice, având în vedere că referatul și cotele adiționale propuse reprezintă o copie aproape identică a majorărilor adoptate pentru anul curent. Peste 600 de procese similare sunt deja în desfășurare, multe dintre acestea fiind câștigate de către cei care contestă deciziile.
Deși reprezentanții primăriei nu au supus încă la vot stabilirea efectivă a cotelor adiționale, au pregătit terenul prin aprobarea criteriilor și motivațiilor pentru viitoarele scumpiri.
În documentele oficiale, Primăria invocă necesitatea creării unor resurse financiare suplimentare la bugetul local, menite să asigure dezvoltarea economică și socială a municipiului la cel puțin același nivel ca în 2025. Motivele principale sunt menținerea cheltuielilor crescute din anul precedent, precum și impactul major al creșterii prețurilor la utilități, materii prime, carburanți și servicii, care afectează bugetul necesar dezvoltării orașului.
În același timp, primăria recunoaște situația financiară dificilă în care se află, evidențiind faptul că în acest an veniturile din taxe și impozite acoperă doar o cincime din necesarul real. Acest dezechilibru financiar s-a accentuat și din cauza cheltuielilor urgente făcute pentru funcționarea sistemului centralizat de termoficare, care au afectat negativ finanțarea altor servicii publice esențiale, cum ar fi salubritatea, iluminatul, transportul, reparațiile și cultura, dar și proiectele majore aflate în derulare.
Conform estimărilor, veniturile preconizate din impozite și taxe locale pentru 2025 sunt de aproximativ 260 milioane lei, în timp ce numai pentru investiții este nevoie de peste 1,2 miliarde lei. Aceasta subliniază clar necesitatea suplimentării resurselor financiare locale pentru a putea asigura dezvoltarea municipiului.
Tot în cadrul ședinței din 22 iulie 2025, consilierii au mai votat și 73 de noi plângeri prealabile depuse de persoane fizice și juridice împotriva supraimpozitării practicate de Primăria Timișoara din 2019 până în prezent. Din totalul de 110 proiecte de pe ordinea de zi, 37 erau proiecte diverse, iar restul de 73 reprezintă plângeri prealabile care vor genera acțiuni în justiție împotriva municipiului.
În paralel, Mișcarea Întreprinzătorilor din Timișoara, alături de alți antreprenori și contribuabili, a reușit să coaguleze o comunitate de peste 600 de persoane care contestă în instanță aceste supraimpozitări, iar mulți dintre ei au obținut deja câștig de cauză, unii recuperând chiar sumele reținute nelegal în ultimii șase ani.
Majoritatea plângerilor prealabile din ședința Consiliului Local din 22 iulie se referă la taxele și impozitele locale, contestând hotărârile adoptate de-a lungul anilor, începând din 2021 și până în 2025.