O expoziție de referință pentru Capitala Europeană a Culturii
După ce l-au așteptat pe Brâncuși, de ceva timp, aproape în fiecare zi de joi, ghidați în universul artei lui de maestrul Mihai Donici, timișorenii, și nu numai, vor avea ocazia să interacționeze cu universul brâncușian în Palatul Baroc al municipiului bănățean, începând de sâmbătă, 30 septembrie, când se va inaugura expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale”.
Expoziția își propune să ilustreze particularitatea artistului care a reușit să creeze forme pure, eliberate de orice influență, prin creația sa Brâncuși reușind să traverseze toate frontierele geografice, istorice, formale, de gen, ceea ce-i asigură un loc aparte, original, în arta universală, el nefiind încadrat în niciun curent artistic.
Prin această expoziție, se vor aduce în atenția publicului „diferite etape ale parcursului artistic al lui Brâncuși: de la operele create sub influența învățământului de la Școala de Arte Frumoase din București, la confruntarea cu sculptura lui Rodin și până la decizia sa radicală de a abandona modelajul pentru a adopta metoda șlefuirii directe – ceea ce marchează întoarcerea sa simbolică către artele primitive și îi deschide, în același timp, calea spre modernitate. În dialog cu sculpturile va fi expusă și o foarte interesantă și inedită selecție de fotografii și fragmente filmate de artist”, potrivit unui comunicat despre eveniment, postat pe site-ul oficial al Asociației Timișoara – Capitală Europeană a Culturii 2023, timisoara2023.eu.
Curator al expoziției este Doina Lemny, doctor în istoria artei, muzeograf-cercetător la Centre Pompidou din Paris, lucrările expuse provenind din împrumuturi de la Muzeul Național de Artă Modernă, Centre Pompidou din Paris, Tate Modern din Londra, Fundația Guggenheim, Muzeul Național de Artă din București și Muzeul de Artă din Craiova, precum și din colecții particulare.
„Brâncuși: surse românești și perspective universale” este considerată cea mai importantă expoziție dedicată marelui sculptor în ultima jumătate de secol, în România. Este finanțată de Consiliul Județean Timiș și este co-organizată în Capitala Europeană a Culturii de către Muzeul de Artă Timișoara, Fundația „Art Encounters” și Institutul Francez din România, prin filiala sa din Timișoara.

Întreg municipiul bănățean este cuprins în aceste zile de febra acestei expoziții importante. Instituțiile de cultură ale Timișoarei s-au pregătit să aducă în atenția publicului aspecte din viața și activitatea marelui sculptor, născut în Regatul României în anul 1876. Brâncuși și-a câștigat renumele în arta mondială pentru originalitatea sa dar, din nefericire, în timpul regimului totalitar din România de după cel de-al Doilea Război Mondial, a fost prigonit, refuzându-i-se primirea lucrărilor, atunci când a dorit să le doneze țării sale natale. Marele sculptor era considerat de reprezentanții regimului de tristă amintire „unul dintre reprezentanții formalismului burghez cosmopolit”.
Mai multe evenimente legate de viața și activitatea lui Brâncuși vor avea loc la Timișoara în zilele care urmează. Printre acestea, amintim spectacolul multimedia care va avea loc luni, 2 octombrie, în Sala „Capitol” a Filarmonicii „Banatul”, „Brâncuși, dragostea mea!”, cu începere de la ora 20. Spectacolul are loc în cadrul celei de-a IV-a ediții a SUNLIGHT THEATRE, festival de teatru și artele spectacolului, început în luna martie a acestui an și care se va încheia în luna noiembrie.
Spectacolul „Brâncuși, dragostea mea!” este adus în fața iubitorilor de teatru de Fundația Culturală „Artmedia” din Timișoara. El vine în completarea expoziției de la Muzeul Național de Artă și aduce în prim-plan aspecte mai puțin cunoscute din viața lui Constantin Brâncuși, întregul spectacol având ca punct de plecare volumul cu același titlu semnat de Claudia Motea, actor și dramaturg, volum care a fost lansat cu succes în mai multe orașe de pe mapamond, de curând, la New York și care va fi lansat și la Timișoara cu prilejul acestui eveniment expozițional. Expoziția „Brâncuși: surse românești și perspective universale” va rămâne la Muzeul Național de Artă din Timișoara până în 28 ianuarie 2024 și va putea fi vizitată de publicul interesat de creația artistică a marelui sculptor, decedat în Franța, în anul 1957, care, după o viață tumultoasă, își odihnește trupul în cimitirul Montparnasse din Paris.