6 octombrie 2025
Intră în contact cu redacția pentru sesizări și reclamații
Ediția Tipărită Format PDF
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele

Parcări sub tiranie

Sofia Crinuș de Sofia Crinuș
6 octombrie 2025
în Actualitate
A A
0
Parcări sub tiranie

Când orașul devine un teren privat fără scăpare

Timișoara — oraș în continuă expansiune, înflorit cultural și economic, dar care pare să uite un lucru esențial: spațiul public nu este un bun privat. Și totuși, parcările din municipiu sunt, mai mult decât oricând, transformate într-un teren de exploatare comercială, unde cetățeanul plătește cu vreme, nervi și risc de amendă chiar dacă are nevoie urgentă.

1. Absența locurilor gratuite — o politică impusă

Cine își mai amintește când parcatul în oraș era un gest banal, nu un calcul de costuri? În Timișoara, zone mari practic nu mai oferă opțiuni gratuite decât în ore nefolosite sau foarte îndepărtate. Sistemul Timpark impune taxare în zone roșie, galbenă și albastră, cu tarife și program bine delimitate, și implicit cu lipsa de alternativă reală gratuită în zonele centrale. 

Mai mult, în zona verde cu tarif progresiv — gândită poate ca instrument de decongestionare — utilizatorii pot fi sancționați dacă nu respectă exact modelul de plată (SMS, aplicație etc.). 

Aceasta transformare forțată creează o barieră economică pentru cei cu buget redus sau pentru cei care au nevoie să oprească mașina — fie pentru un serviciu medical, o urgență — și nu pot asuma riscul unei amenzi.

2. Controlul strict devine instrument de sancțiune

Sistemul merge pe o logică a anticipării: plătește înainte, altfel riști amendă imediat ce un “radar” (fie angajat Timpark, fie sistem automat) îți “citește” numărul. Orice abatere — plata întârziată, eroare SMS, lipsa confirmării — poate fi motiv de sancțiune. 

Astfel, nu contează dacă ai avut o nevoie urgentă: dacă mașina ta stă neautorizat (chiar și pentru câteva minute), sistemul nu ține cont de motive, poate aplica amenda. Când spațiile gratuite sunt inexistente aproape peste tot, ți se impune să intri în jocul parcometrului — iar dacă nu reușești, riști sancțiunea.

3. Spațiul public concesionat — cine câștigă?

O mare parte din parcările stradale și locurile de parcare publice au fost concesionate sau externalizate, coordonate prin sistemul Timpark, serviciul public de interes local TIMPARK. 

Ce înseamnă asta în practică: decizia economică primează — tarife, modalități stricte de control, eliminarea zonei libere — iar interesul social devine secundar. Statul local, care ar trebui să protejeze dreptul la mobilitate al cetățeanului, pare să se joace de-a administratorul de parcări.

4. Efecte sociale și nemulțumiri

  • Inechitate socială: cine nu poate să plătească oricând e penalizat. Cine are situații urgente (boală, intervenție, cetățean care trebuie să oprească rapid) e vulnerabil la sistem.
  • Blocaje și circulație: șoferii caută locuri pe străzi lăturalnice, blochează zone, fac tururi în jurul cartierului — creând aglomerație.
  • Frustrare și lipsă de alternativă: mulți abandonează ideea de a merge cu mașina, dacă nu găsesc loc sau dacă riscul de amendă e prea mare.
  • Sistem controlabil doar pentru cine are instrumente: cei care au aplicații, carduri, abonamente au un avantaj net. Cine nu e familiar cu sistemele electronice riscă erori.

5. Exemple concrete

  • Parcare „Statia Piața Timișoara 700” – lot de 18 locuri, tarife de 3 lei/oră, maxim 10 lei pe zi; noaptea gratuit. 
  • Parcarea P-700 Plaza 700 — o parcare subordonată Interparking, cu tarife accesibile și abonamente, dar relativ izolată, fără influență majoră în zona centrală. 
  • În zona centru (străzi cu tarif progresiv), dacă nu introduci plata SMS / aplicație corect, poți fi sancționat. 

Aceste exemple arată că nu e vorba de excepții, ci de un model aplicat organizat pe întreg orașul.

6. Câțiva pași spre remediere

  1. Reintroducerea unor locuri gratuite protejate — la spitale, instituții sociale, zone rezidențiale — unde cetățeanul să poată opri fără riscuri mari în caz de nevoie.
  2. Politică solidară pentru urgențe — prevederea că, în situații medicale sau de urgență, mașinile să poată opri legal fără amendă și să aibă justificare acceptată automat.
  3. Monitorizare transparentă și contestații rapide — sistemul de reclamații Timpark are un termen maxim (72 de ore lucrătoare) pentru soluționare. 
  4. Limitarea tarifelor și programelor excesive — zonele tarifate să nu acopere aproape tot orașul, să existe ore “libere” acceptabile.
  5. Audit independent și evaluare socială — să se verifice cine câștigă de pe urma acestui sistem și cât suferă cetățeanul; să se ajusteze tarifele și extinderea.

Concluzie

Orice oraș modern trebuie să asigure mobilitatea cetățenilor. Când parcările devin un nou „impozit ascuns”, când nu mai ai locuri gratuite oricât ai plăti, și când sistemul te pedepsește fără să înțeleagă nevoia ta reală — avem de-a face cu un abuz asupra dreptului de a circula și opri în spațiul public.

Acest articol este un strigăt: redobândiți spațiile gratuite, protejați oamenii aflați în dificultate, responsabilizați sistemul. Timișoara nu trebuie să devină un oraș în care parcarea devine o condamnare.

ShareTweet
Sofia Crinuș

Sofia Crinuș

Articole Similare

Vremea în Banat
Actualitate

Vremea în Banat

6 octombrie 2025
Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum
Actualitate

Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

6 octombrie 2025
Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare
Actualitate

Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

6 octombrie 2025

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii

  • Actualitate
  • Advertorial
  • Agro și Mediu
  • Anunțuri
  • Anunțuri Auto/ Moto
  • Anunțuri Casă și grădină
  • Articole Casă și Grădina
  • CaricaTim
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Diverse
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Editorial
  • Epigrame
  • Fără Categorie
  • Imobiliare
  • Investigații
  • Magazine
  • Opinii
  • Pagina Cititorilor
  • Podcast
  • Radar
  • Sănătate și Învățământ
  • Sport și Auto
  • Turism
  • Zicea Eminescu…

Etichete:

ani Aquatim Arad banat baschet Caras-Severin Caraș-Severin cultura cultură desfășura Deva Dominic Fritz economie ediție eveniment Formula 1 fotbal Fritz Hunedoara Jocurile Olimpice 2024 Lugoj Marcel Ciolacu noiembrie octombrie PNL protest PSD Raliu Reșița România României sanatate Silviu Cerna spectacole sport teatru Timisoara Timiș Timișoara Turism Universitatea de Vest USR USVT știință „Victoria”
Parcări sub tiranie
Actualitate

Parcări sub tiranie

de Sofia Crinuș
6 octombrie 2025
0

Când orașul devine un teren privat fără scăpare Timișoara — oraș în continuă expansiune, înflorit cultural și economic, dar care...

Vremea în Banat

Vremea în Banat

6 octombrie 2025
Deponeul de la Ghizela sistat

Deponeul de la Ghizela sistat

6 octombrie 2025
Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

6 octombrie 2025
Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

6 octombrie 2025
Festivalul Național de Folclor ”Tradiții la Români” 2025, la Timișoara

Festivalul Național de Folclor ”Tradiții la Români” 2025, la Timișoara

6 octombrie 2025

Evidențiate

Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

Festivalul Național de Folclor ”Tradiții la Români” 2025, la Timișoara

Braconieri cercetați penal

Patru mașini implicate într-un accident la Timișoara

Frig, din nou

Trending

Parcări sub tiranie
Actualitate

Parcări sub tiranie

de Sofia Crinuș
6 octombrie 2025
0

Când orașul devine un teren privat fără scăpare Timișoara — oraș în continuă expansiune, înflorit cultural și...

Vremea în Banat

Vremea în Banat

6 octombrie 2025
Deponeul de la Ghizela sistat

Deponeul de la Ghizela sistat

6 octombrie 2025
Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

6 octombrie 2025
Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

6 octombrie 2025

Link-Uri Utile


DESPRE NOI
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE
POLITICA COOKIE
TERMENI ȘI CONDIȚII

Sigla PlatiOnline.ro Twitter Facebook YouTube

Redacția


Redactor-șef: Cornel SECU;
Sofia CRINUȘ
Gheorghe CIULPAN
Adrian GROS,
Bianca DAVID,
Liviu LEONTE,
Cosmin LIUBA,
Izabela Elena RADOSEVICI,
Sergiu SĂRĂCIN,
Voicu VINEREAN,

Colaborator Special:
Silviu CERNA
Cornel UNGUREANU

Caricaturist: Radu CLEȚIU;

Solutionarea alternativa a litigiilor
Solutionarea Online a Litigiilor

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard

Bine ați revenit!

Conectați-vă la contul dumneavoastră de mai jos.

Parola uitata?

Retrieve your password

Vă rugăm să introduceți numele de utilizator sau adresa de e-mail pentru a vă reseta parola.

Logați-vă

Add New Playlist

No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Investigații
  • Opinii
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Sănătate și Învățământ
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Radar
  • Magazin
  • Sport și Auto
  • Agro și Mediu
  • Articole Casă și Grădina
  • Pagina Cititorilor
  • Anunțuri
  • Contact
  • Ziar tipărit format Pdf

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard