Joi, 31 iulie, a avut loc ședința de repartizare a candidaților care au susținut, în luna iulie, concursul național pentru ocuparea posturilor didactice vacante din învățământul preuniversitar de stat, pe catedre titularizabile în școli și licee.
Posturile au fost scoase la concurs încă din primăvară, conform legislației valabile la acea vreme, care prevedea că, la nivel gimnazial și liceal, o catedră completă presupunea, cu anumite excepții, o normă de 18 ore de predare săptămânală pe perioadă nedeterminată. Ca în fiecare an, doar un număr redus de posturi disponibile erau norme complete (titularizabile), în timp ce majoritatea reprezentau fracțiuni de normă, ocupate temporar.
Între timp, după încheierea concursului, a fost adoptată Legea 141/2025, care modifică norma didactică începând cu anul școlar 2025-2026, majorând-o de la 18 la 20 de ore pe săptămână. Astfel, candidații care au reușit să obțină posturi titularizabile au fost repartizați pe catedre de 18 ore, conform vechii reglementări, însă, potrivit noilor prevederi, aceștia trebuie să își completeze norma cu încă două ore.
Situația este complicată de un act normativ subsecvent, aflat pe cale de intrare în vigoare, care stabilește că prioritate în completarea normei didactice vor avea profesorii titulari angajați anterior datei de 1 septembrie 2024, aceștia fiind deja în căutarea acelorași ore suplimentare.
În consecință, există riscul ca unii dintre candidații titularizați în acest an să rămână fără ore de predare suficiente, iar în anumite cazuri chiar fără ore deloc, acestea fiind redistribuite altor cadre didactice conform noilor reguli. Este, astfel, pentru prima dată în învățământul românesc când profesori titulari ajung să fie repartizați pe catedre incomplete sau chiar inexistente.