6 octombrie 2025
Intră în contact cu redacția pentru sesizări și reclamații
Ediția Tipărită Format PDF
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele

Geografia literară a României. Eugen Ionescu. Despărţiri

Cornel Ungureanu de Cornel Ungureanu
9 mai 2024
în Cultură-Arte-Spectacole
A A
0
Geografia literară a României. Eugen Ionescu. Despărţiri

Toate se termină în proiectul de teatru al lui Eugen Ionescu? Ion Vartic notează că „foarte tânărul Eugen Ionescu putea fi întâlnit, aproape zilnic, dinspre amiaza până mult după miezul nopţii, în perimetrul de atunci al Bucureştilor: boemiza pe Calea Victoriei…”.

Era, scrie Ion Vartic, flancat întotdeuna de Octav Şuluţiu, prietenul său cel mai bun, de emulii săi, Arşavir Acterian şi Horia Stamatu: „Stătea  la aceeaşi masă cu Virgil Gheorghiu, Bob Bulgaru, Alexandru Sahia, Horia Roman şi Eugen Jebeleanu…”.  Făcea parte  din „Generaţia 27”, numită astfel după anul apariţiei „Itinerariului spiritual” al lui Mircea Eliade.

În anii în care succesul lui Eugen Ionescu a devenit eclatant, ziarele au făcut publică o scrisoare a sa: „Dacă nu era Nae Ionescu (sau dacă nu se certa cu regele) am fi avut astăzi o generaţie de conducători valoroasă, între 35 şi 40 de ani. Din cauza lui, toţi au devenit fascişti. A creat o Românie stupidă, înfiorătoare, reacţionară. Al doilea vinovat este Eliade, la un moment dat era să adopte o poziţie de stânga. Sunt de atunci cincisprezece ani. Haig Acterian, Polihroniade fuseseră comunişti. Au murit din cauza prostiei şi încăpăţânării. Eliade a antrenat şi el o parte din «colegii lui de generaţie» şi tot tineretul intelectual. Nae Ionescu, Mircea Eliade au fost îngrozitor de ascultaţi… Tot timpul i-am urât: am luptat contra lor; m-au urât şi ei – dar fără ei, duşmanii mei, mă simt singur. Eram blestemat să-i urăsc şi să fiu legat de ei; cu cine să continui dialogul?”.

   Iată un text pe care cei care îl citează refuză să-l comenteze: îl oferă cititorului grăbit ca mărturie.

   Un Ionescu citit de la un capăt la altul ar pune în valoare altceva. Negaţia ionesciană are o anumită structură. Superlativele ionesciene ţin, ca şi la Ion Luca, de o viziune asupra lumii. Plângerile sale trimit la un protocol al înţelepţilor. Dacă nu a scris, ca Mateiu, roman, el a compus jurnale în care domină un stil al anatemei. Nu-mi amintesc vreun autor contemporan care să nu fi numit, cu mai multă mânie, amintirea Tatălui. Ca şi Ion Luca pentru Mateiu, omul e răul absolut. Îşi părăseşte soţia şi copiii în Franţa, pentru a deveni, în Bucureştii ocupaţi de nemţi, colaboraţionistul numărul 1, cel mai abject dintre trădători. El este acolo chiar şeful poliţiei filogermane!!! După război se va înscrie în partidul averescan, apoi în cel naţional-ţărănist, ca să devină un legionar fanatic. După 1945, mizerabilul avocat ajunge comunist. Greu de închipuit un cameleonism politic mai acut, chiar în Balcanii marilor farsori.

La nivel familial, abjecţia e şi mai brutală. Ticălosul care şi-a părăsit soţia în Franţa îi răpeşte acesteia, prin uz de fals, toate drepturile. Venită în România ca să-şi refacă familia, femeia dă peste un monstru. Tatăl infam se recăsătorise cu o femeie pe care o cheamă Lola. Lola este atât de dezgustătoare, încât chiar şi un bărbat ca Ionescu-tatăl nu poate să trăiască lângă ea fără accese de revoltă. Revolta e potolită de fraţii Lolei  care, voinici fiind, îl bat zdravăn. Fiindcă bătrânul amorez nu poate trăi fără „dezgustătoarea Lola”, îi face concesii: „Odioasa cere… ca sora mea să nu mai fie adusă, sub nici un motiv, acasă; ca eu să fiu exilat în camera cea mai îndepărtată a apartamentului, să mă duc să-mi iau prânzul sau cina singur, înainte sau după mesele bine stropite ale întregii familii, cumnate, cumnaţi, nepoate, veri, prieteni, funcţionari de a doua categorie, membri ai poliţiei, ofiţeri subalterni.” Tatăl cel rău acceptă.

   Mă întreb dacă prin jurnalele lui Mateiu nu vor fi fost pagini asemănătoare.

Povestea nu ne e pe de-a-ntregul străină. E chiar povestea cu mama vitregă, descoperită la rădăcinile ei. E chiar istoria tatălui decăzut, denaturat, desacralizat.

Dar nu e totul! Poliţistul şi avocatul, ni se destăinuie Fiul, e antisemit, şi încă ce antisemit! Are un chiriaş evreu, firav şi bătrân, pe care îl bate cu sălbăticie. E supărat pe fiu că nu contribuie la molestare. Că nu participă la acţiunea familiei.

Un tată atât de abject, naufragiat într-o familie abjectă! O familie abjectă într-o Românie mizerabilă, dintr-o parte barbară a Lumii! Iar el, chiar el, Eugen Ionescu, naufragiat într-o generaţie de criminali!!!

Dar nici dincolo biografiile nu sunt curate. „A apărut, scrie Eugen Ionescu în 1978, un dicţionar de literatură franceză contemporană. Ce sărăcie! Nici unul din scriitorii epocii noastre, inclusiv eu, nu reprezint vreo valoare spirituală, cu excepţia negativiştilor, ca Emil Cioran”.

Interesat de valoarea spirituală, Eugen Ionescu va semnala mereu victoriile radicalismului cioranian: „Eu nu însemn nimic, el înseamnă ceva fiindcă a avut curajul să meargă mai departe”. Jurnalele intime sunt exerciţii  de radicalism, momente de eliberare de sub constrângerile Paternităţii. Uneori, negaţiile pot să ia următoarea formulare: „Poate că s-a terminat cu rasa albă. Să se termine, oh, să se termine cu francezii ăştia necredincioşi dar creduli, cu secăturile de italieni, cu germanii  feroci dar stupizi, cu englezii, când nebuni, când apatici, cu americanii, idiot de optimişti, cu ruşii, cruzi  şi mistici…”.

După  folclorul arhetipal al Familiei, cu Tatăl corupt şi mama vitregă în centrul ei, urmează folclorul viciilor naţionale. Şi viziunea sumbră a sfârşitului care ne aşteaptă pe toţi.

Recapitulând, am putea afirma că România fusese primul loc al unui exil exemplar. Aici copilul face primele experienţe ale izgonirii din Paradis. Tatăl este personajul care, prin tot ceea ce face, defineşte un spaţiu al pedepselor. El inaugurează o adevărată galerie a Răilor. În „Nu”, Arghezi, Barbu, Camil Petrescu, părinţi spirituali, (posibili) sunt „demascaţi” ca trişori, falsificatori, manechine. În scrisoarea către Vianu, familia este extinsă. Despre unii dintre autorii afurisiţi în jurnal, Eugen Ionescu va scrie rânduri hiperelogioase cu alte ocazii. Ca, de pildă,  despre marele vinovat Mircea Eliade:

„Resimt dureros absenţa scumpului meu Mircea Eliade. Îmi va lipsi întotdeauna. Va lipsi, de asemenea, vieţii intelectuale a planetei noastre, vieţii ei spirituale. (…) Se vorbeşte  mult acum de reîntoarcerea sacrului. Eliade este, probabil, profetul, autorul, precursorul acestei înnoiri. Secolul al XXI-lea, spunea Malraux, va fi religios sau nu va fi deloc: el va fi, mulţumită lui Eliade, învăţăturii sale.”

Iată o afirmaţie grozavă: secolul următor va purta pecetea gândirii lui Eliade! Învăţatul ar putea fi chiar locţiitorul Tatălui. Răul caricaturizat,  parodiat, persiflat în publicistica anilor treizeci, în corespondenţa anilor patruzeci relevă o dimensiune sacră. Paradisul îşi reface splendoarea în altă parte:

„A., ce imbecil, ce lichea, ce ticălos. Despre oricine se poate spune că e un imbecil, o lichea şi un ticălos. Se poate afirma asta despre toată lumea şi despre nimeni. În străfundul oricărei perversităţi, în străfundul oricărei pofte, în inima oricărui ucigaş, în spatele a ceea ce ne apare ca fiind gelozie, mişelie, laşitate, uneori mai mult decât, la temelia oricărei virtuţi, oricărei fidelităţi stă căutarea unei aspiraţii  absolute, stă dorul fără nume”.

Să  observăm că atunci când vorbeşte despre experienţele-limită aflate sub semnul Răului, scriitorul va folosi (şi) persoana întâi  plural. Nu înţelegem nimic din opera lui Eugen Ionescu dacă nu sesizăm această metamorfoză: „Ei sunt nişte păsări nătângi, nesimţitori, feroce. Un univers de  păsări feroce. Asta sunt eu însumi în ochii celorlalţi, asta sunt eu însumi pentru ei. Uneori, monstruoasele abisuri infernale ies la vedere. Mulţi s-au străduit să exorcizeze şi să dea la iveală sursele urii, zadarnic. Cum am putea să ne curăţim de infernul ăsta? De mine însumi mă sperii şi orice figură nouă îmi produce panică: ce infern, ce soi de infern se ascunde în spaţele faţadei?”.

Opera lui Eugen Ionescu poate fi citită şi aşa: ca rezultat al unei metamorfoze. Sau ca o consecinţă a unei călătorii „prin altă lume”. El, Eugen Ionescu, nu vrea decât să vorbească limba timpului său. Noţiunea de avangardă ar trebui reformulată astfel: „Ceea ce se numeşte «avangarda» nu e decât o reîntoarcere la izvoare (s.n.)… Operele de artă cele mai tinere, cele mai noi se recunosc şi vorbesc tuturor epocilor. Da, regele Solomon e premergătorul meu. Şi Iov, acest contemporan al lui Beckett„.

Reîntoarcerea la izvoare nu se poate face decât trăind experienţa  infernului. Cum să ajungi altfel acolo decât străbătând timpul rău al oamenilor?

Rinocerii, Setea şi foamea, Călătorie în lumea morţilor trebuie citite ca nişte texte ale unor experienţe. Sunt încercări de a evoca şi lumea din imediata apropiere, cea care există aici şi acum, dar şi meditaţii  asupra căderii în trup. Rinocerii nu e doar o condamnare a mişcărilor extremiste, a hitlerismului, nazismului şi comunismului, ci şi a „materializării progresive a speciei”. Oamenii îşi trăiesc infernala metamorfoză nu doar ca fiinţe sociale, ci şi ca fiinţe individuale, incapabile de viaţă spirituală. Ei vor trăi, spune altă piesă a lui Ionescu, setea şi foamea ca nişte comandamente supreme. Întoarcerea la izvoare a lui Eugen Ionescu înseamnă şi o dramatică, insistentă căutare a izvoarelor. Şi cine să fie la izvoare decât omul, în alcătuirea sa de carne şi oase – în realitatea viscerală a sa?

Nu a fost numită decât cu o jumătate de gură o importantă vecinătate a lui Eugen Ionescu: Emil Cioran. Cioran, arată Ionescu de câte ori are prilejul, a găsit soluţiile, a lansat câteva formule fericite pentru înţelegerea lumii de azi. Demiurgul cel rău ar fi una dintre fericitele formulări care ne-ar ajuta să înţelegem ce se întâmplă cu noi. După ce a făcut lumea, Dumnezeu cel adevărat a ieşit din scenă, iar omul a fost creat de locţiitorul său, demiurgul cel rău. Conotaţiile  lui „rău” sunt infinite. E uşor de înţeles de ce tatăl, prietenii, cunoscuţii sunt (ar putea fi) „păsări feroce”. Păstrează energiile unor surprinzătoare metamorfoze. Aşa s-ar explica de ce lumea a devenit insuportabilă: „Popoarele sunt în delir. Oamenii au depăşit chiar limitele josniciei… Va veni vremea asasinilor, profetiza încă Arhur Rimbaud. Asasinul, ucigaşul e idealul nemărturisit al fiecăruia dintre noi”.

Umanitatea nu mai poate să se suporte pe ea însăşi, ar fi concluzia.

Iată, trăim într-o lume ce nu mai poate fi gândită. Tot ceea ce nu poate fi gândit, trebuie tăcut, scrie Wittgenstein în „Tractatus logico-philosophicus”. Paradoxul wittgensteinian e o descoperire capitală pentru cei ce vor să înţeleagă arta secolului XX. Paradoxul ne atrage atenţia  asupra unui spaţiu puţin frecventat până acum de literaţi, artişti, filosofi: tăcerea. Ea se afirmă nu dincolo de graniţele faptei, ci chiar în interiorul acestor graniţe: într-o lume care trebuie tăcută, exact aşa cum lumea de odinioară trebuia gândită. A tăcea înseamnă a stărui în acest teritoriu  pentru explorarea căruia mijloacele tradiţionale sunt ineficiente. Pentru prima dată a tăcea trebuia să se sprijine pe operatori noi: pe necuvinte.

A tăcea devine tranzitiv într-un secol în care negativitatea îşi descoperă un adevărat imperiu. Ceea ce nu poate fi gândit desparte lumea noastră de lumea de ieri. Oreste şi Hamlet trăiau într-un univers care putea fi gândit. Ei exprimau o lume ce putea fi gândită.

Eugen Ionescu arată în teatrul său cum poate fi tăcută lumea.

ShareTweet
Cornel Ungureanu

Cornel Ungureanu

Articole Similare

Noaptea Albă a Galeriilor 2025
Cultură-Arte-Spectacole

Noaptea Albă a Galeriilor 2025

4 octombrie 2025
Simona Neumann, ambasadoare a Banatului
Actualitate

Simona Neumann, ambasadoare a Banatului

3 octombrie 2025
KINOdiseea ajunge la Timișoara
Actualitate

KINOdiseea ajunge la Timișoara

3 octombrie 2025
Următorul Articol
O alee în paragină

O alee în paragină

Ar putea fi redeschis „Tunelul groazei” din Parcul „Ion Creangă”?

Ar putea fi redeschis „Tunelul groazei” din Parcul „Ion Creangă”?

Fritz, fă trotuarul!

Fritz, fă trotuarul!

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii

  • Actualitate
  • Advertorial
  • Agro și Mediu
  • Anunțuri
  • Anunțuri Auto/ Moto
  • Anunțuri Casă și grădină
  • Articole Casă și Grădina
  • CaricaTim
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Diverse
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Editorial
  • Epigrame
  • Fără Categorie
  • Imobiliare
  • Investigații
  • Magazine
  • Opinii
  • Pagina Cititorilor
  • Podcast
  • Radar
  • Sănătate și Învățământ
  • Sport și Auto
  • Turism
  • Zicea Eminescu…

Etichete:

ani Aquatim Arad banat baschet Caras-Severin Caraș-Severin cultura cultură desfășura Deva Dominic Fritz economie ediție eveniment Formula 1 fotbal Fritz Hunedoara Jocurile Olimpice 2024 Lugoj Marcel Ciolacu noiembrie octombrie PNL protest PSD Raliu Reșița România României sanatate Silviu Cerna spectacole sport teatru Timisoara Timiș Timișoara Turism Universitatea de Vest USR USVT știință „Victoria”
ZF Innovation Summit 2025
Actualitate

ZF Innovation Summit 2025

de Adrian Gros
5 octombrie 2025
0

Ziarul Financiar şi Universitatea Politehnica Timişoara organizează, pe 9 octombrie 2025, una dintre cele mai importante conferinţe dedicate ecosistemului de...

Qatarul sub umbrela SUA

Qatarul sub umbrela SUA

5 octombrie 2025
Infractori la 15 ani

Infractori la 15 ani

5 octombrie 2025
Beat și fără permis, prins la volan

Beat și fără permis, prins la volan

5 octombrie 2025
Studenți plătesc pentru camere inundate

Studenți plătesc pentru camere inundate

5 octombrie 2025
Noaptea Albă a Galeriilor 2025

Noaptea Albă a Galeriilor 2025

4 octombrie 2025

Evidențiate

Beat și fără permis, prins la volan

Studenți plătesc pentru camere inundate

Noaptea Albă a Galeriilor 2025

Dobânzi de până la 8,20% pentru titlurile de stat Fidelis

Grup EM vizează listarea la BVB 

Creşteri pe linie pentru indici la BVB

Trending

ZF Innovation Summit 2025
Actualitate

ZF Innovation Summit 2025

de Adrian Gros
5 octombrie 2025
0

Ziarul Financiar şi Universitatea Politehnica Timişoara organizează, pe 9 octombrie 2025, una dintre cele mai importante conferinţe...

Qatarul sub umbrela SUA

Qatarul sub umbrela SUA

5 octombrie 2025
Infractori la 15 ani

Infractori la 15 ani

5 octombrie 2025
Beat și fără permis, prins la volan

Beat și fără permis, prins la volan

5 octombrie 2025
Studenți plătesc pentru camere inundate

Studenți plătesc pentru camere inundate

5 octombrie 2025

Link-Uri Utile


DESPRE NOI
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE
POLITICA COOKIE
TERMENI ȘI CONDIȚII

Sigla PlatiOnline.ro Twitter Facebook YouTube

Redacția


Redactor-șef: Cornel SECU;
Sofia CRINUȘ
Gheorghe CIULPAN
Adrian GROS,
Bianca DAVID,
Liviu LEONTE,
Cosmin LIUBA,
Izabela Elena RADOSEVICI,
Sergiu SĂRĂCIN,
Voicu VINEREAN,

Colaborator Special:
Silviu CERNA
Cornel UNGUREANU

Caricaturist: Radu CLEȚIU;

Solutionarea alternativa a litigiilor
Solutionarea Online a Litigiilor

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard

Bine ați revenit!

Conectați-vă la contul dumneavoastră de mai jos.

Parola uitata?

Retrieve your password

Vă rugăm să introduceți numele de utilizator sau adresa de e-mail pentru a vă reseta parola.

Logați-vă

Add New Playlist

No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Investigații
  • Opinii
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Sănătate și Învățământ
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Radar
  • Magazin
  • Sport și Auto
  • Agro și Mediu
  • Articole Casă și Grădina
  • Pagina Cititorilor
  • Anunțuri
  • Contact
  • Ziar tipărit format Pdf

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard