Guvernul României este acuzat de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) că pregătește o nouă povară fiscală pentru sectorul transporturilor, prin introducerea, de la 1 iulie 2026, a unor tarife foarte mari pentru utilizarea infrastructurii rutiere.
Potrivit organizației, Ministerul Transporturilor a emis, la cererea premierului Ilie Bolojan, un ordin care stabilește tarife de până la 0,094 euro/km pentru autostrăzi și 0,047 euro/km pentru drumurile naționale în cazul camioanelor de peste 12 tone. COTAR consideră că aceste sume sunt „exagerate și nejustificate”, avertizând că ele vor duce la creșterea prețurilor la produse și servicii pentru întreaga populație.
„Aplicarea acestor tarife va majora costurile de transport cu 20–30%, în funcție de tipul de activitate și traseu. În final, toate aceste costuri vor fi suportate de cetățeni”, avertizează confederația. Reprezentanții transportatorilor spun că multe firme mici riscă să intre în faliment, iar exportatorii români vor deveni mai puțin competitivi pe piețele europene.
COTAR mai afirmă că justificarea Guvernului, potrivit căreia măsura este necesară pentru respectarea unui jalon din PNRR, este falsă. „Niciun document european nu obligă România să aplice asemenea tarife. Directiva 2022/362 cere doar proporționalitate și echitate, ținând cont de nivelul de dezvoltare și de infrastructură”, precizează organizația.
Transportatorii subliniază că România nu are încă rețeaua de autostrăzi și drumuri expres care să justifice asemenea taxe, iar măsura ar fi „o dublă penalizare” – plătesc pentru drumuri incomplete sau deteriorate.
COTAR solicită suspendarea aplicării ordinului, realizarea unei analize de impact economico-social, și stabilirea unui tarif maxim de 0,03 euro/km, considerat sustenabil. De asemenea, confederația cere reluarea dialogului cu Ministerul Transporturilor și implicarea Comisiei Europene pentru clarificarea obligațiilor din PNRR.
Conform ordinului publicat în Monitorul Oficial, tarifele vor varia în funcție de tonaj și norma de poluare, de la 0,17 lei/km pentru vehiculele mici Euro VI, până la 0,55 lei/km pentru cele mai mari și mai poluante camioane, pe autostrăzi și drumuri expres, respectiv între 0,08 și 0,31 lei/km pe drumurile naționale.