6 octombrie 2025
Intră în contact cu redacția pentru sesizări și reclamații
Ediția Tipărită Format PDF
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele

Eugène Ionesco, cu „Victimele datoriei”, spectacol în premieră la Teatrul Național din Timișoara

Cornel Seracin de Cornel Seracin
20 aprilie 2024
în Cultură-Arte-Spectacole
A A
0
Eugène Ionesco, cu „Victimele datoriei”, spectacol în premieră la Teatrul Național din Timișoara

Teatrul Național din Timișoara propune publicului o nouă premieră. Este vorba despre una din piesele care ocupă un loc aparte în dramaturgia marelui creator al teatrului absurdului Eugène Ionesco, „Victimele datoriei”.

„Victimele datoriei” este inspirată de nuvela „O victimă a datoriei”, cea mai scurtă dintre nuvelele volumului „La photo du colonel”, una dintre lucrările reprezentative pentru simbolistica numelor personajelor ionesciene, scrisă în anul 1952.

Despre această piesă aflăm că este una autobiografică, din conversaţiile pe care pictorul Fernando Arrabal le-a avut cu Ionesco în ultimul an de viaţă al dramaturgului. Din aceste conversații se reține un dialog în care se precizează că „«Victimele datoriei» este singura piesă considerată de autor autobiografică şi cea mai bună”, aceasta confirmând importanţa covârşitoare pe care a avut-o elementul biografic nu numai în opera memorialistică, dar şi în cea nuvelistică, romanescă, dramatică şi cinematografică.

Premiera spectacolului de la „naționalul” timișorean, „Victimele datoriei”, traducerea Vlad Russo și Vlad Zografi, de joi, 25 aprilie, de la ora 19, din Sala Mare, propune publicului o incursiune în subconștient, însă, nu pe filiera Freud, și nici pe filiera Jung, ci, poate surprinzător, pe cea a lui Eugène Ionesco.

Personajele acestei „pseudo-drame” sunt: Choubert, Madeleine, Poliţistul, Nicolas d’Eu, Doamna şi Mallot cu un „t”, iar acţiunea se petrece într-un „interior mic-burghez”. Spectacolul este o tragi-comedie ce poartă amprenta regizorală a lui Radu Iacoban, tragi-comedie „construită ca un joc de oglinzi care, pendulând între vizibil și invizibil, între concret și inefabil, își urmărește eroul – un om obișnuit, aparent fără identitate, (…) pe un drum bizar, comic și tragic, pe care se vede silit să îl parcurgă, în căutarea rădăcinilor răului, în ciuda (sau poate din cauza) placidității care îl supune regulilor, fără discernământ. Parcurge acest traseu, victimă, în fond, a propriilor teorii despre teatru, împins, ghidat, provocat de niște personaje la fel de caleidoscopice…”.

În piesa „Victimele datoriei”, dramaturgul este interesat de felul în care relaţionează soţii între ei, cum se raportează individul la persoanele care reprezintă autoritatea şi întrepătrunderea realităţii cu visul, duse până la indistincţie. De asemenea, piesa este interesantă sub aspectul autobiografismului, al existenţei răului în lume, al explorării inconştientului, şi nu în ultimul rând al modului în care dramaturgul român de expresie franceză îşi numea personajele.

În privința raportului dintre comic și tragic, Eugène Ionesco scria în volumul său „Note și contra-note”, referindu-se la această piesă, următoarele: „Am încercat în «Victimele datoriei» să înec comicul în tragic (invers ca în «Scaunele»), să opun comicul și tragicul spre a le reuni într-o sinteză teatrală nouă. Dar nu e o sinteză veritabilă, căci cele două elemente nu se contopesc unul într-altul, ele coexistă, se resping unul pe altul în permanență; se scot în relief unul pe celălalt; se critică, se neagă reciproc, putând constitui astfel, mulțumită acestei opoziții, un echilibru dinamic, o tensiune”.

Premiera piesei a avut loc în februarie 1953, în Franța, la Théâtre du Quartier Latin, a fost reluată în 1954, la Théâtre du Babylone, în 1959 la Studio de Champs Élysées și în 1965 la Théâtre de Poche-Montparnasse, apoi, o altă premieră a piesei având loc în Elveția, Zürich, la Theater am Neumarkt, în octombrie 1968.

Născut în noiembrie 1909, în Slatina, scriitor de limbă franceză originar din România, protagonist al teatrului absurdului și membru al Academiei Franceze, Eugène Ionesco duce în dramaturgia sa o răfuială disperată și exasperată cu tot ceea ce consideră că-l apasă pe om, cu tot ceea ce se constituie în fatalitate și se opune năzuințelor lui legitime de a fi, de a exista ca libertate, în echilibru stabil, în bucurie. În creația sa, marele dramaturg pornește de la ideea existenței în lume a unui rău, înscris în condiția umană și se zbate să-l depisteze oriunde ar fi, în conștiință, în viața socială (forțele politice abrutizante și privative de libertate), în acțiunea erozivă a timpului (moartea).

În creația ionesciană, piesa „Victimele datoriei” este considerată că încheie seria pieselor din prima perioadă a creației marelui dramaturg român de limbă franceză („Cântăreața cheală”, „Jacques sau supunerea”, „Lecția”, „Scaunele”) și anunță ciclul pieselor din a doua perioadă, de un mai pronunțat și mai transparent mesaj, în care denunțarea răului social se realizează mai pregnant, mai direct („Rinocerii”, „Setea și foamea”, „Ucigaș fără simbrie”, „Pietonul văzduhului”, „Regele moare”).   

În piesa de pe scena Teatrului Național din Timișoara, rolurile personajelor ionesciene sunt interpretate de Matei Chioariu, considerat unul dintre cei mai reprezentativi actori ai „naționalului” timișorean, de reputații actori Claudia Ieremia, Marin Lupanciuc, Ion Rizea și Iuliana Crăescu. Scenografia și visuals-urile sunt semnate de Tudor Prodan.

Biletele pentru premiera piesei „Victimele datoriei” pot fi achiziționate de pe site-ul www.tntm.ro și fizic, la Agenția de bilete Mărășești, str. Mărășești nr. 2, orar marți – duminică, orele 11-19. Joi, 30 mai 2024, piesa „Victimele datoriei” de Eugène Ionesco va avea o nouă reprezentație în Sala Mare a Teatrului Național din Timișoara, de la ora 19.

victimele datoriei socialmedia
ShareTweet
Cornel Seracin

Cornel Seracin

Articole Similare

Festivalul Național de Folclor ”Tradiții la Români” 2025, la Timișoara
Cultură-Arte-Spectacole

Festivalul Național de Folclor ”Tradiții la Români” 2025, la Timișoara

6 octombrie 2025
Noaptea Albă a Galeriilor 2025
Cultură-Arte-Spectacole

Noaptea Albă a Galeriilor 2025

4 octombrie 2025
Simona Neumann, ambasadoare a Banatului
Actualitate

Simona Neumann, ambasadoare a Banatului

3 octombrie 2025
Următorul Articol
Avertisment – cancerul de prostată

Avertisment - cancerul de prostată

Exercițiile Kegel la femei

Exercițiile Kegel la femei

Confruntarea cu inteligența artificială și dezinformarea în sănătate

Confruntarea cu inteligența artificială și dezinformarea în sănătate

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii

  • Actualitate
  • Advertorial
  • Agro și Mediu
  • Anunțuri
  • Anunțuri Auto/ Moto
  • Anunțuri Casă și grădină
  • Articole Casă și Grădina
  • CaricaTim
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Diverse
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Editorial
  • Epigrame
  • Fără Categorie
  • Imobiliare
  • Investigații
  • Magazine
  • Opinii
  • Pagina Cititorilor
  • Podcast
  • Radar
  • Sănătate și Învățământ
  • Sport și Auto
  • Turism
  • Zicea Eminescu…

Etichete:

ani Aquatim Arad banat baschet Caras-Severin Caraș-Severin cultura cultură desfășura Deva Dominic Fritz economie ediție eveniment Formula 1 fotbal Fritz Hunedoara Jocurile Olimpice 2024 Lugoj Marcel Ciolacu noiembrie octombrie PNL protest PSD Raliu Reșița România României sanatate Silviu Cerna spectacole sport teatru Timisoara Timiș Timișoara Turism Universitatea de Vest USR USVT știință „Victoria”
Parcări sub tiranie
Actualitate

Parcări sub tiranie

de Sofia Crinuș
6 octombrie 2025
0

Când orașul devine un teren privat fără scăpare Timișoara — oraș în continuă expansiune, înflorit cultural și economic, dar care...

Vremea în Banat

Vremea în Banat

6 octombrie 2025
Deponeul de la Ghizela sistat

Deponeul de la Ghizela sistat

6 octombrie 2025
Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

6 octombrie 2025
Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

6 octombrie 2025
Festivalul Național de Folclor ”Tradiții la Români” 2025, la Timișoara

Festivalul Național de Folclor ”Tradiții la Români” 2025, la Timișoara

6 octombrie 2025

Evidențiate

Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

Festivalul Național de Folclor ”Tradiții la Români” 2025, la Timișoara

Braconieri cercetați penal

Patru mașini implicate într-un accident la Timișoara

Frig, din nou

Trending

Parcări sub tiranie
Actualitate

Parcări sub tiranie

de Sofia Crinuș
6 octombrie 2025
0

Când orașul devine un teren privat fără scăpare Timișoara — oraș în continuă expansiune, înflorit cultural și...

Vremea în Banat

Vremea în Banat

6 octombrie 2025
Deponeul de la Ghizela sistat

Deponeul de la Ghizela sistat

6 octombrie 2025
Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

6 octombrie 2025
Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

6 octombrie 2025

Link-Uri Utile


DESPRE NOI
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE
POLITICA COOKIE
TERMENI ȘI CONDIȚII

Sigla PlatiOnline.ro Twitter Facebook YouTube

Redacția


Redactor-șef: Cornel SECU;
Sofia CRINUȘ
Gheorghe CIULPAN
Adrian GROS,
Bianca DAVID,
Liviu LEONTE,
Cosmin LIUBA,
Izabela Elena RADOSEVICI,
Sergiu SĂRĂCIN,
Voicu VINEREAN,

Colaborator Special:
Silviu CERNA
Cornel UNGUREANU

Caricaturist: Radu CLEȚIU;

Solutionarea alternativa a litigiilor
Solutionarea Online a Litigiilor

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard

Bine ați revenit!

Conectați-vă la contul dumneavoastră de mai jos.

Parola uitata?

Retrieve your password

Vă rugăm să introduceți numele de utilizator sau adresa de e-mail pentru a vă reseta parola.

Logați-vă

Add New Playlist

No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Investigații
  • Opinii
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Sănătate și Învățământ
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Radar
  • Magazin
  • Sport și Auto
  • Agro și Mediu
  • Articole Casă și Grădina
  • Pagina Cititorilor
  • Anunțuri
  • Contact
  • Ziar tipărit format Pdf

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard