6 octombrie 2025
Intră în contact cu redacția pentru sesizări și reclamații
Ediția Tipărită Format PDF
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele

Reșița – de la „Coșul de fum“ la orașul verde

Daniel Botgros de Daniel Botgros
20 iunie 2024
în Opinii
A A
0
Reșița – de la „Coșul de fum“ la orașul verde

La Reșița e demult aer curat. Ideile și previziunile celebrului viitorolog Alvin Toffler sunt deja bine-cunoscute iar extrapolările sale, bazate riguros pe tendințele anilor în care a trăit, au făcut o serioasă carieră în lumea sociologică, și nu numai. Realizate în urmă cu ceva ani, multe din enunțurile sale dau semne că se adeveresc cu asupra de măsură, cum se spune. Toffler a vorbit de era „Coșului de fum“, numind așa epoca industrializării frenetice prin care a trecut omenirea, perioadă în care fabrica domina zdrobitor peisajul economic și pe cel social. Deși statele civilizate au depășit demult era „coșului de fum“, pătrunzând în era informației și în universul economiei electronice și digitale, state întregi sau orașe de pe glob au rămas încă încremenite într-un timp în care guvernau uzina, relațiile industriale.

       Dacă luăm aici exemplul Reșiței (care nu a trecut încă în era digitală, dar se îndreaptă serios spre cerințele orașului verde), în acest tipar se încadrează multe alte zone ce prezintă similitudini cu capitala Banatului de Munte. Așa cum, sute de ani a fost un vârf de lance al siderurgiei, nu numai românești ci și imperiale, la acel moment, Reșița (sau, repet, luați altă localitate asemănătoare) ar fi trebuit să se numere printre orașele-fanion în ce privește conversia industrială și economică. Cu un personal înalt calificat, Reșița putea deveni, păstrând, desigur, proporțiile, un fel de Silicon Valley a României. Reșița a fost, ani de zile, un oraș-uzină, cu ritmurile umane guvernate strict de sirenele fabricilor, la orele 7, 15 și 23. Pentru că majoritatea oamenilor lucrau în cele două mari fabrici. Mentalitățile extraordinar de persistente, generate de o asemenea structură socială și de autarhicul regim comunist, i-au determinat pe mulți să rămână zăvorâți în fața oricărei evoluții, a modernizării. Pentru asemenea tipuri de personalitate, e mai important un parc jigărit și neîntreținut, un petic de așa-zisă zonă verde, călcată tot timpul în picioare de copiii care încing câte o miuță, decât, de pildă, o construcție, o instituție, o societate comercială, care aduc locuri de muncă și servicii moderne.

       Acestor proiecte, care oricum nu se pot realiza fără respectarea strictă a condițiilor de construcție și de protecție a mediului, li se opun oameni care n-au nici o calitate, în afara faptului că sunt, întâmplător, vecini cu zona respectivă. Dar nici acest lucru n-ar fi atât de grav, dacă nu ar exista și aleși locali fără nicio perspectivă economică cât de cât coerentă. Teoriile economice care au salvat America din cea mai mare criză economică a timpurilor moderne spun că la vremuri de depresiune economică trebuie investit și stimulat cu orice preț consumul, create locuri de muncă, iar la vremuri prospere trebuie făcute economii. Așa că structuri urbane cum e Reșița nu au voie doar să supraviețuiască, ele trebuie cu orice preț să se salveze prin transformare profundă și progres.

       Aceste lucruri s-au văzut din plin, odată cu mega proiectul european care a însemnat readucerea tramvaiului la Reșița, refacerea în întregime a tramei stradale după clare idei ecologice și verzi, destinate a încetini traficul și a reduce circulația autoturismelor, după anunțul introducerii autobuzelor electrice, al creșterii numărului stațiilor de încărcare cu energie electrică, creării unui mare parc fotovoltaic destinat a acoperi nevoile energetice ale urbei. Da, toate acestea au întâmpinat opoziție, nu numai din partea unor oameni obișnuiți, care au „scuza” că nu înțeleg întotdeauna imperativele epocii, dar mai ales din partea unor aleși locali care s-au dovedit veritabile frâne.

ShareTweet
Daniel Botgros

Daniel Botgros

Articole Similare

Avem un nebun la conducere
Opinii

Avem un nebun la conducere

1 octombrie 2025
Chirii mari, case reci: ancheta completă în Complexul Studențesc
Opinii

Chirii mari, case reci: ancheta completă în Complexul Studențesc

1 octombrie 2025
Europa se clatină
Opinii

Europa se clatină

24 septembrie 2025
Următorul Articol
D’ale justiției

D'ale justiției

Atelier creativ, lângă „Podul de Poveste”

Atelier creativ, lângă „Podul de Poveste”

Spectacole. Perioada 20 – 29 iunie 2024

Spectacole. Perioada 20 - 29 iunie 2024

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii

  • Actualitate
  • Advertorial
  • Agro și Mediu
  • Anunțuri
  • Anunțuri Auto/ Moto
  • Anunțuri Casă și grădină
  • Articole Casă și Grădina
  • CaricaTim
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Diverse
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Editorial
  • Epigrame
  • Fără Categorie
  • Imobiliare
  • Investigații
  • Magazine
  • Opinii
  • Pagina Cititorilor
  • Podcast
  • Radar
  • Sănătate și Învățământ
  • Sport și Auto
  • Turism
  • Zicea Eminescu…

Etichete:

ani Aquatim Arad banat baschet Caras-Severin Caraș-Severin cultura cultură desfășura Deva Dominic Fritz economie ediție eveniment Formula 1 fotbal Fritz Hunedoara Jocurile Olimpice 2024 Lugoj Marcel Ciolacu noiembrie octombrie PNL protest PSD Raliu Reșița România României sanatate Silviu Cerna spectacole sport teatru Timisoara Timiș Timișoara Turism Universitatea de Vest USR USVT știință „Victoria”
Parcări sub tiranie
Actualitate

Parcări sub tiranie

de Sofia Crinuș
6 octombrie 2025
0

Când orașul devine un teren privat fără scăpare Timișoara — oraș în continuă expansiune, înflorit cultural și economic, dar care...

Vremea în Banat

Vremea în Banat

6 octombrie 2025
Deponeul de la Ghizela sistat

Deponeul de la Ghizela sistat

6 octombrie 2025
Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

6 octombrie 2025
Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

6 octombrie 2025
Festivalul Național de Folclor ”Tradiții la Români” 2025, la Timișoara

Festivalul Național de Folclor ”Tradiții la Români” 2025, la Timișoara

6 octombrie 2025

Evidențiate

Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

Festivalul Național de Folclor ”Tradiții la Români” 2025, la Timișoara

Braconieri cercetați penal

Patru mașini implicate într-un accident la Timișoara

Frig, din nou

Trending

Parcări sub tiranie
Actualitate

Parcări sub tiranie

de Sofia Crinuș
6 octombrie 2025
0

Când orașul devine un teren privat fără scăpare Timișoara — oraș în continuă expansiune, înflorit cultural și...

Vremea în Banat

Vremea în Banat

6 octombrie 2025
Deponeul de la Ghizela sistat

Deponeul de la Ghizela sistat

6 octombrie 2025
Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

Județele Caraș-Severin, Timiș și Hunedoara vor fi conectate printr-un nou drum

6 octombrie 2025
Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

Restricții de circulație pentru lucrări la rețelele de apă și canalizare

6 octombrie 2025

Link-Uri Utile


DESPRE NOI
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE
POLITICA COOKIE
TERMENI ȘI CONDIȚII

Sigla PlatiOnline.ro Twitter Facebook YouTube

Redacția


Redactor-șef: Cornel SECU;
Sofia CRINUȘ
Gheorghe CIULPAN
Adrian GROS,
Bianca DAVID,
Liviu LEONTE,
Cosmin LIUBA,
Izabela Elena RADOSEVICI,
Sergiu SĂRĂCIN,
Voicu VINEREAN,

Colaborator Special:
Silviu CERNA
Cornel UNGUREANU

Caricaturist: Radu CLEȚIU;

Solutionarea alternativa a litigiilor
Solutionarea Online a Litigiilor

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard

Bine ați revenit!

Conectați-vă la contul dumneavoastră de mai jos.

Parola uitata?

Retrieve your password

Vă rugăm să introduceți numele de utilizator sau adresa de e-mail pentru a vă reseta parola.

Logați-vă

Add New Playlist

No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Investigații
  • Opinii
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Sănătate și Învățământ
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Radar
  • Magazin
  • Sport și Auto
  • Agro și Mediu
  • Articole Casă și Grădina
  • Pagina Cititorilor
  • Anunțuri
  • Contact
  • Ziar tipărit format Pdf

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard