17 august 2025
Intră în contact cu redacția pentru sesizări și reclamații
Ediția Tipărită Format PDF
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele

Geografia literară a României. Ovidiu Cotruş, între amintiri

Cornel Ungureanu de Cornel Ungureanu
22 iunie 2024
în Cultură-Arte-Spectacole
A A
0
Geografia literară a României. Ovidiu Cotruş, între amintiri

Când l-am cunoscut pe Ovidiu Cotruş? La 5 noiembrie 1969 a avut loc, la Teatrul, încă nu Naţional din Timişoara, premiera spectacolului „Oedip salvat” de Radu Stanca. O piesă regizată de Nicoleta Toia, care îi avea ca spectatori pe toţi componenţii Cercului de la Sibiu. Asistaseră la premieră Stefan Aug. Doinaş, Ovidiu Cotruş, Ion Negoiţescu, Eugen Todoran, N.D. Pârvu, Ion Maxim, cerchiştii de odinioară şi Dorina/Doti Stanca. Nu mi-a plăcut piesa, sau nu mi-a plăcut entuziasmul spectatorilor. Încă nu ştiam că Radu Stanca fusese prietenul lor – încă nu ştiam de ce fuseseră „excluşi” cu toţii. Unii trecuseră prin închisori. Am ajuns acasă la Emil Reus, care nici el nu iubea foarte mult spectacolul, dar ţinea să sublinieze că cel mai mare dramaturg al nostru e Radu Stanca, poetul cel mai mare e Doinaş, iar gânditorul cel mai de seamă al românilor e Ovidiu Cotruş. E cel mai mare, dar de ce nu-i plăceau „Moromeţii”? Ce nu-i plăcea la Marin Preda? În 1970 am trecut redactor la „Orizont”. La prima „masă rotundă” desfăşurată la revistă a fost invitat şi Ovidiu Cotruş. Am fost trimis cu dactilograma la Ovidiu Cotruş: „De ce s-o corectez, am spus, s-o lăsăm aşa”. Ne-am plimbat prin oraş, el mi-a povestit despre anii săi de puşcărie, cum le recita în celulă poeziile lui Dan Deşliu. „Le ştiu pe toate”, mi-a spus. Nu îl recita doar pe Dan Deşliu, „recita” şi  “Ana Karenina”. 

Ştia mai multe romane pe de rost. Avea o memorie fenomenală. Relaţia s-a consolidat după ce i-am spus că îmi fac teza de doctorat despre Vasile Voiculescu, că  eram prieten cu Ionică Voiculescu, fiul Maestrului, care „deţine” prozele lui Vasile Voiculescu, cel mai de seamă scriitor român. În închisoare cunoscuse şi el prieteni ai lui Voiculescu, vorbise despre marele poet. Îi reproşam că articolele din „Familia” sunt prea… scurte. Îl ştia pe de rost pe Dostoievski. îmi vorbea despre el. Urma să mergem peste vară – vara lui 1977 – să  mergerm la Valea Vinului, să-i pun necesarele întrebări despre viaţă şi moarte din care să extragem opera vieţii lui. În mai mi-a spus că merge la prietenul său de la Cluj medic de seamă: se va interna  în spital. În septembrie totul lua sfârşit.

    Scriam altă dată că puţini scriitori ai ultimelor decenii lasă impresia de incompatibilitate cu comunismul ca Ovidiu Cotruş. Lumea lui, cea a valorilor înalte, cea care avea stil, s-a stins, el este un om care se întâmplă să trăiască. Cei din jurul lui au murit, au fost asasinaţi, au dispărut fără urmă. Împotriva oricărei logici a firii, el trăieşte, el mai trăieşte. Şi, fără îndoială, e fericit că trăieşte. Se bucură să trăiască, să fie aici ca să povestească neasemuitele întâmplări ale lumii dispărute. Şi despre Piteşti (tortura şi torţionarii erau nişte monştri pur sânge, nu-i aşa, nişte animale greu de imaginat), dar şi despre Tolstoi şi Dostoievski (Cine îi cunoştea atât de bine ca el? Cine a scris despre moarte mai adânc decât ei?) şi despre istoria secretă (cea adevărată, cea tabuizată) a ultimelor decenii. Era un vorbitor fascinant, era un spectacol total: un spectacol al viului care îşi trăieşte, exprimă, resuscită valorile.

    Cartea despre Mateiu a primit-o în ultimele sale zile; bravii redactori de la Minerva doriseră ca exemplarul-semnal să-l prindă în viaţă.

   Receptarea operei lui Ovidiu Cotruş începe aşadar cu şirul de necrologuri care s-au scris la moartea lui. Cel mai important dintre ele este semnat de Monica Lovinescu:

  „A existat vreodată o moarte acceptată, care să nu provoace revolta, cu gândul la tot ceea ce ar mai fi putut deveni un om de nu i-ar fi fost timpul retezat? Rareori am simţit mai deplin această nedreptate decât atunci când am aflat de moartea lui Ovidiu Cotruş. Dar cum să nu ne revoltăm gândindu-ne la ce ar fi putut însemna Ovidiu Cotruş pentru cultura noastră, dacă închisorile şi apoi vămile comuniste nu l-ar fi ţinut prizonier? În străinătate, unde fascinase pe intelectualii occidentali prin seriozitatea unei gândiri ce excludea improvizaţia, nu i se mai dădea drumul…”

   Primul dintre portretele importante ale lui Ovidiu Cotruş „scrise în ţară” i se datoreşte celui mai important prieten al său, cel care îi adună laolaltă studiile risipite prin reviste. Sunt studii fundamentale de teorie şi istorie literară, dar şi de ceea ce am putea numi „geografie literară”. Este evident că nimeni nu putea să înţeleagă mai bine acţiunea culturală a lui Ovidiu Cotruş (unele momente ale ei au fost regizate chiar de Doinaş, important lider cultural, redactor şef-adjunct al revistei Secolul XX) şi nici personalitatea de excepţie a Cerchistului de odinioară. Ştefan Aug. Doinaş îşi încheie studiul introductiv al volumului „Meditaţii critice” în felul următor:

   „N-am întâlnit nici un alt om pentru care ideile filozofice să se prezinte cu repeziciunea cu care se prezintă propriile amintiri, pentru care marii eroi fictivi ai umanităţii să apară, la un simplu semn nevăzut, pentru a răspunde ca martori ai fenomenului spiritual uman. Înzestrat cu o memorie fabuloasă, Ovidiu Cotruş a trăit continuu în vecinătatea acestor figuri exemplare ale creaţiei literare, s-a nutrit mereu din atitudinile şi ideile lor, a convorbit neîncetat cu mirifica galerie de exponenţi ai mizeriei şi ai grandorii umane.”

   Al doilea portret important i se datorează lui Nicolae Manolescu. Cu  critica „infidelă”, „impresionistă”,  cerchiştii purtaseră un şir de războaie, polemici memorabile care au înviorat anii destinderii – perioada l966-1968. Or unul dintre liderii importanţi ai criticii zis impresioniste era chiar N.Manolescu. Paginile lui Manolescu despre  Cotruş exclud orice încrâncenare polemică. E drept că primele sunt cronica la volumul despre Mateiu, în fapt un necrolog:

   „Ovidiu Cotruş a scris puţin (un studiu mai vechi despre  Maiorescu), amânând cu anii această carte, dintr-un scepticism intelectual nedisimulat, dar şi dintr-o discreţie împinsă până la renunţare. Prefera criticii în act, contemplarea operei. Era un mare cititor, dar un scriitor sporadic. Un fel de lene orientală (datorată în parte sănătăţii sale de demult compromise) visătoare şi nonşalşantă, care mă făcea totdeuna să mă gândesc la boierul V. Alecsandri, reprezenta însuşirea cea mai frapantă a acestui om cordial, plin de amenitate, totuşi firesc şi neprotocolar, de o perfectă civilitate europeană”.

   În 1977, marea majoritate a comentatorilor de literatură credeau că Ovidiu Cotruş a scris puţin. Adevărul e că a scris mult, dar în reviste care făceau figură marginală. Nu s-a observat că lungile seriale din „Familia” erau dublate de interviuri, traduceri, note polemice. Că, în aceeaşi ani, criticul mai publica studii, articole sau recenzii în  „Luceafărul”, „Tomis”, „Orizont”. În cronica pe care o scrie în 1983 la „Mediaţii critice”, Nicolae Manolescu nuanţează portretul, mutând accentul pe ruptura de generaţia tânără:

  „Omul avea (sau aşa mi se părea mie) şi un fel de lene boierească, o încetineală deferentă a gestului, puternic contrastantă cu graba în care  generaţia mea s-a deprins să gândească şi să scrie. Nu se arăta presat de timp, deşi, vai, era şi ştia probabil că este. N-am fost, în sens propriu, prieteni, dar l-am comparat de multe ori, în gândul meu, cu Alexandru Ivasiuc: înfăţişa un tip exact opus acestuia… Ovidiu Cotruş aparţinea altui tip spiritual, era un aristocrat, om de modă veche, elegant, rezervat, afabil. Cultura lui nu mai era a generaţiei tinere. În ciuda acestor mari deosebiri, ne-am înţeles fără greutate, instantaneu, cu o simpatie neîndoielnic reciprocă…”.

  De altfel, în anii şaptezeci, rivalităţile dintre cerchişti şi tânăra generaţie se stingeau. Generaţia şaizeci se instalase temeinic în viaţa literară, cerchiştii reveniseră cu autoritate. Naturi conciliante, tacticieni desăvârşiţi, liderii nu prelungiseră un război care ar fi fărâmiţat inutil lumea literară.

       Al treilea portret antologic i-l datorăm lui Gheorghe Grigurcu. El evocă întâlnirea tânărului critic care era cu Nicolae Balotă şi Ovidiu Cotruş în redacţia revistei „Familia”. Dacă Nicolae Balotă i-a făcut impresia unui „prelat deghizat în laic”, cu autorul „Meditaţiilor critice” lucrurile se schimbă:

   „Dimpotrivă, Ovidiu Cotruş era un ins corpolent şi nonşalant, un epicureu înclinat către bucatele gustoase şi copioase, ca şi către şuetele copioase pe care le degusta aidoma unor bucate. A fost un causeur cu o remarcabilă putere de seducţie. Mondenitatea sa avea o notă crepusculară, precum a unei aristocraţii în declin subtil, indiferentă la acţiunea constructivă, consumându-se într-un prezent trăit cu fervoare echivocă, ce se îndoia de sine, cu graţie obosită, (simptomatic, cea mai amplă dintre exegezele ce ni le-a lăsat e consacrată lui Mateiu Caragiale). Ora sa era nocturnă, iar spaţiul său preferat era localul. O aripă voluptuos fatală, mateină, fâlfâia deasupră-i. Boala gravă de care suferea şi de ale cărei apropiate scadenţe era pe deplin conştient… dar poate şi un temperament confortabil, de gentilom, îl împiedicau a se înhăma, aidoma lui Nicolae Balotă, la împlinirea unor mari proiecte. Ţinuta de benedictin, de scriptor ultralaborios a lui Balotă, era amendată de înclinaţia bonomă, de scepticism spiritual a lui Cotruş, care-şi trăia prin înscenare (întrucât era un extravertit) viaţa spirituală, şi-o risipea într-un foc de artificii”.

Ovidiu Cotrus 2
ShareTweet
Cornel Ungureanu

Cornel Ungureanu

Articole Similare

„Amintiri din comunism”
Actualitate

„Amintiri din comunism”

16 august 2025
Folk sub cerul Banatului: artiști de top pentru un scop caritabil
Cultură-Arte-Spectacole

Folk sub cerul Banatului: artiști de top pentru un scop caritabil

12 august 2025
Omagiere-Nicu Covaci
Actualitate

Omagiere-Nicu Covaci

5 august 2025
Următorul Articol
AI-ul în imagistica medicală

AI-ul în imagistica medicală

Noua specie Thismia, descoperită în Malaezia

Noua specie Thismia, descoperită în Malaezia

A început tabăra de creație muzicală, ediția a II-a

A început tabăra de creație muzicală, ediția a II-a

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii

  • Actualitate
  • Advertorial
  • Agro și Mediu
  • Anunțuri
  • Anunțuri Auto/ Moto
  • Anunțuri Casă și grădină
  • Articole Casă și Grădina
  • CaricaTim
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Diverse
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Editorial
  • Epigrame
  • Fără Categorie
  • Imobiliare
  • Investigații
  • Magazine
  • Opinii
  • Pagina Cititorilor
  • Podcast
  • Radar
  • Sănătate și Învățământ
  • Sport și Auto
  • Turism
  • Zicea Eminescu…

Etichete:

ani Aquatim Arad banat baschet Caras-Severin Caraș-Severin cultura cultură desfășura Deva Dominic Fritz economie ediție eveniment Formula 1 fotbal Fritz Hunedoara Jocurile Olimpice 2024 Lugoj Marcel Ciolacu noiembrie octombrie PNL protest PSD Raliu Reșița România României sanatate Silviu Cerna spectacole sport teatru Timisoara Timiș Timișoara Turism Universitatea de Vest USR USVT știință „Victoria”
Bayern Munchen, campioana Supercupei Germaniei!
Sport și Auto

Bayern Munchen, campioana Supercupei Germaniei!

de Liuba Cosmin
17 august 2025
0

Kane și Diaz, eroii serii la StuttgartBayern Munchen rămâne echipa care își confirmă statutul de „regină” în fotbalul german, dar...

Succes important pentru bănățeni înaintea ultimei etape

Succes important pentru bănățeni înaintea ultimei etape

17 august 2025
Un tânăr a vrut să sară de pe Bastion

Un tânăr a vrut să sară de pe Bastion

16 august 2025
Anca Todoni s-a calificat în semifinalele turneului de la Saskatoon

Anca Todoni s-a calificat în semifinalele turneului de la Saskatoon

16 august 2025
Cel mai mare cămin studențesc din țară va fi construit la Timișoara

Cel mai mare cămin studențesc din țară va fi construit la Timișoara

16 august 2025
„Amintiri din comunism”

„Amintiri din comunism”

16 august 2025

Evidențiate

Anca Todoni s-a calificat în semifinalele turneului de la Saskatoon

Cel mai mare cămin studențesc din țară va fi construit la Timișoara

„Amintiri din comunism”

NOTA 1 PENTRU TRUMP

Dumbrăvița pierde din nou după ce a condus clar

„Leii din Banat” își măsoară forțele cu echipe din Ungaria și Cehia

Trending

Bayern Munchen, campioana Supercupei Germaniei!
Sport și Auto

Bayern Munchen, campioana Supercupei Germaniei!

de Liuba Cosmin
17 august 2025
0

Kane și Diaz, eroii serii la StuttgartBayern Munchen rămâne echipa care își confirmă statutul de „regină” în...

Succes important pentru bănățeni înaintea ultimei etape

Succes important pentru bănățeni înaintea ultimei etape

17 august 2025
Un tânăr a vrut să sară de pe Bastion

Un tânăr a vrut să sară de pe Bastion

16 august 2025
Anca Todoni s-a calificat în semifinalele turneului de la Saskatoon

Anca Todoni s-a calificat în semifinalele turneului de la Saskatoon

16 august 2025
Cel mai mare cămin studențesc din țară va fi construit la Timișoara

Cel mai mare cămin studențesc din țară va fi construit la Timișoara

16 august 2025

Link-Uri Utile


DESPRE NOI
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE
POLITICA COOKIE
TERMENI ȘI CONDIȚII

Sigla PlatiOnline.ro Twitter Facebook YouTube

Redacția


Redactor-șef: Cornel SECU;
Adrian GROS,
Bianca DAVID,
Liviu LEONTE,
Cosmin LIUBA,
Izabela Elena RADOSEVICI,
Sergiu SĂRĂCIN,
Voicu VINEREAN,

Colaborator Special:
Cornel UNGUREANU

Art-director: Emanuel CERNESCU;
Caricaturist: Radu CLEȚIU;

Solutionarea alternativa a litigiilor
Solutionarea Online a Litigiilor

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard

Bine ați revenit!

Conectați-vă la contul dumneavoastră de mai jos.

Parola uitata?

Retrieve your password

Vă rugăm să introduceți numele de utilizator sau adresa de e-mail pentru a vă reseta parola.

Logați-vă

Add New Playlist

No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Investigații
  • Opinii
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Sănătate și Învățământ
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Radar
  • Magazin
  • Sport și Auto
  • Agro și Mediu
  • Articole Casă și Grădina
  • Pagina Cititorilor
  • Anunțuri
  • Contact
  • Ziar tipărit format Pdf

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard