Motorul rotativ, cunoscut și ca Wankel, este un motor care nu are pistoane și generează puterea prin rotația sa. Acesta a apărut în anii 60’, fiind realizat de producătorul german de automobile NSU. Mașinile echipate cu acest tip de motor au fost în general dedicate curselor, producându-se puține exemplare de stradă.
În 1965, producătorul japonez Mazda a preluat motorul rotativ și l-a pus în producție pe modelul Mazda Cosmo, o mașină sport produsă în masă. Motorul Wankel a continuat să fie pus pe modelele RX, ultima dată fiind văzut pe piață pe modelul RX-8, produs până în anul 2012. Deși acest motor este capabil să atingă turații foarte mari și să genereze mulți cai putere, consumul excesiv de ulei și durata mică de viață i-au cam sticat reputația.
În aceste zile, Salonul de Mobilitate din Japonia oferă producătorilor locali prilejul să-și prezinte cele mai noi concepte. De la show-ul din Tokyo nu putea lipsi Mazda, care a expus noul său prototip, denumit Iconic SP. Este vorba despre un concept al unui viitor model de performanță electric de clasă compactă. Ceea ce este cu adevărat interesant la acest vehicul este faptul că, în afară de motorul electric, este dotat și cu legendarul motor rotativ Wankel.
Acesta este folosit pe post de generator pentru bateria care alimentează conceptul. Este o nouă abordare a sistemului de propulsie lansat odată cu noua Mazda MX-30 R-EV. Mai mult decât atât, motorul rotativ este conceput astfel încât să poată fi alimentat cu combustibil neutru la carbon sau chiar și cu hidrogen. În ceea ce privește unitatea electrică, cei de la Mazda spun că aceasta produce 370 CP. Deocamdată, oficialii companiei nu au dezvăluit mai multe detalii tehnice referitoare la baterie și la autonomie.
Din punct de vedere estetic, conceptul Iconic SP adoptă un look retro, dar elegant, specific unui model de performanță produs de Mazda. La partea din față regăsim o capotă joasă și lungă și o grilă mare, care găzduiește sigla mărcii iluminată. De asemenea, se remarcă farurile ascunse, care amintesc de vechile faruri escamotabile din anii 90’, pe care le-am văzut inclusiv pe legendarul RX-7. Partea posterioară este vizibil mai lată comparativ cu partea frontală. Aici are un set de stopuri rotunde și numele mărcii, care a fost inscripționat central, între blocurile optice. Portierele nu au rame și integrează oglinzi foarte subțiri, care oferă un plus de eficiență aerodinamică. Aspectul exterior este completat de nuanța Viola Red.