Cu peste 70 de invitați – nume cu rezonanță din sectoarele agribusiness, producție alimentară, producători și decidenți de vârf, producție de băuturi, retail, HoReCa, domeniul tehnologiei, lideri din sectorul financiar și mediul academic, fermieri și antreprenori – Timișoara Summit Food 2023 a abordat teme de relevanță pentru economia românească, în general, și pentru industria agroalimentară, în special.
Evenimentul, aflat la cea de-a doua ediție, s-a desfășurat în perioada 23-25 noiembrie, la Universitatea de Stiințele Vieții „Regele Mihai I” Timișoara. “De aproape opt decenii, universitatea noastră, indiferent cum s-a numit de-a lungul anilor, a slujit și va sluji agricultura acestei țări. Practic, fundamentul acestei universități a fost, este, și va fi agricultura românească. Mai mult, în procesul de internaționalizare la Universitatea de Științele Vieții din Timișoara, învață studenți din 33 de țări din întreaga lume”, a precizat, în deschiderea evenimentului, prof. univ. dr. Cosmin Alin Popescu, rectorul Universității de Științele Vieții “Regele Mihai I” din Timișoara. Acesta a moderat prima parte a discuțiilor de la Timișoara, alături de Irina Bogdan, Event Producer BucharestFoodSummit. În cele două zile pline ale dezbaterilor s-a discutat în egală măsură despre gestionarea riscurilor de business în Europa în contextul conflictelor internaționale, dar și despre rafinarea lanțului alimentar integrat: obținerea de profit-instant, despre amplificarea fluxurilor de export, creșterea calității produselor de import, cât și despre business și profit între două inteligențe artificiale.
De la dezbateri în forță despre cercetare și necesitatea procesării, până la cele despre producția agricolă, discuțiile au adus la zi problemele și confruntările celor din domeniu raportat la evenimentele mondiale actuale, inclusiv la războiul din Ucraina sau situația din Orientul Mijlociu.“Chiar dacă acum nu vedem ce trebuie să schimbăm, cred că vom fi loviți ca de un tsunami de ce s-ar putea să vină din Ucraina în zona de industrie alimentară și retailer. Trebuie să ieșim din zona confortului”, a spus, pe această temă, Călin Costinaș, deputy CEO Profi, în cadrul dezbaterii “Gestionarea riscurilor de business în Europa în contextul conflictelor internaționale”.
Dimitrie Muscă, fondatorul CAI Curtici, a atras, de asemenea, atenția asupra marilor provocări ale momentului, care l-au afectat, punctând faptul că silozurile sunt pline cu grâu românesc, în timp ce în țară intră grâu modificat genetic din Ucraina, adus de marii fermieri din România, care fac comerț. Dimitrie Muscă este unul dintre cei mai cunoscuţi fermieri din România, ce gestionează un business integrat în industria agroalimentară de circa 35 de milioane de euro în 2022, și care administrează circa 7.600 ha de teren agricol în vestul țării.

Un alt panel efervescent a fost cel privind comunicarea. Gabriela Sîrbu – Director Sustenabilitate Profi, Valentina Vesler – Director Comunicare Aqua Carpatica sau Linda Willy – Director de Marketing Transavia au discutat pe tema Dispariția marketing-ului și comunicării clasice, „guerilla communication” într-o reuniune moderată de jurnalista Lia Lucia Epure, director la Ziua de Vest.
Concentrată, discuția a subliniat faptul că brandurile trebuie să își găsească un șablon unic pentru a comunica și a promova povestea produselor lor, lipsa unui brand de țară afectând în mod direct poziționarea internațională a acestora.
Nu în ultimul rând, păstrând tematica preocupărilor extrem de actuale, summitul a cuprins și un panel despre inteligența artificială și surprizele pe care ea ni le oferă. Business și profit între două inteligențe artificiale a fost tema discuțiilor derulate la Universitatea Politehnică Timișoara, gazda acestei discuții de mare intensitate moderată de Leontin Dinulescu, împreună cu specialiști de marcă precum Marius Moise – General Manager Fastbit, Cătălin Pavel – Director IT al Profi, și, de peste hotare, Arthur Habicht, Chief Technology Oficer Sedimentum. Au participat la discuții Marius Poșa, subsecretar de stat în Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și Florin Drăgan, rector al UPT.
Evenimentul de la Timișoara a oferit participanților ocazia de a testa produsele oferite de diverși parteneri ai proiectului și, local, să se bucure de o degustare de vinuri oferită de Crama Aramic, fondată de Adam Crăciunescu. Alături de acesta, au prezentat și oferit produse și Mirdatod Ibănești, Gold Juice, ItalProd, Dorvena, Dealul Dorului, Crama Dradara și Profi, prezent cu expoziția Colț de Suflet, dedicată producătorilor tradiționali români. Alături de ei au mai fost prezenți distribuitorul Verdon și Stațiunea de Cercetare – Dezvoltare pentru Creșterea Ovinelor și Caprinelor Caransebeș. Parteneri în organizarea evenimentului Timișoara Food Summit 2023 au fost Universitatea de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara, Biriș Goran SPARL, Mirdatod Ibăneşti, Academia de Știinte Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Sisești”, ASPES, LAPAR și Crama Aramic.
Universitatea de Științele Vieții “Regele Mihai I” a organizat la Timișoara prima ediție a Timișoara Food Summit în 2022 din dorința de a dezbate subiecte legate de hrană în zona de food, aliment și tot ce ține de zona agricolă. “Ca universitate, venim pe zona aceasta de inovare, de cercetare și, uneori, iată că noi, ca dascăli, avem de învățat din zona aceasta antreprenorială, chiar dacă ne definim și ne comparăm cu o universitate antreprenorială”, a declarat prof. univ.dr. Cosmin Popescu, rectorul Universității de Științele Vieții “Regele Mihai I din Timișoara.