16 octombrie 2025
Intră în contact cu redacția pentru sesizări și reclamații
Ediția Tipărită Format PDF
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele

Canalele de distribuție a produselor din lapte de oaie și capră

autor: Ioan PETROMAN

Redactia Tim7 de Redactia Tim7
17 mai 2024
în Articole Casă și Grădina
A A
0
Canalele de distribuție a produselor din lapte de oaie și capră

Obținerea unor produse lactate de calitate din lapte de oaie și capră, pentru distribuția pe piața agroalimentară, presupune măsuri manageriale în cadrul procesului tehnologic de prelucrare  și pe canalele de distribuție, pentru satisfacerea preferințelor consumatorilor de pe piață. Procesul tehnologic de procesare a laptelui de consum provenit de la ovine și caprine începe imediat după muls, când acesta este supus operațiunilor de condiționare și prelucrare propriu-zise.

Păstrarea calității inițiale a laptelui este importantă deoarece bacteriile din lapte nu pot asigura o distrugere a germenilor decât în primele două ore de după muls, temperatura fiind principalul factor care determină creșterea rapidă a numărului de microorganisme din lapte. Limitarea numărului de germeni din lapte depinde de încărcătura inițială a acestuia, managementul mulsului și managementul marketingului: condițiile igienice de muls; modul de manipulare; sistemul de transport al laptelui până la condiționare; sănătatea ugerului femelelor de la care provine; sistemul de muls utilizat; contactul laptelui cu sursele de contaminare; temperatura laptelui după muls; managementul marketingului laptelui.

Laptele ca materie primă pentru industrializare este produs atât de fermele zootehnice integrate specializate pentru producția de lapte, cât și de producătorii individuali, fermele profesionale mici și ferme neprofesionale. Dacă, în primul caz, fermele au un punct de colectare și condiționare a laptelui, în cel de-al doilea caz, laptele colectat trebuie supus unei condiționări primare prin care se asigură menținerea calității inițiale, o condiție obligatorie în vederea obținerii unor produse lactate de calitate din lapte de oaie și capră.

Prelucrarea propriu-zisă a laptelui se face în instalații speciale pentru limitarea dezvoltării sau distrugerea germenilor care pun în primejdie calitatea laptelui și, în cele din urmă, sănătatea consumatorului, mărindu-i-se, astfel conservabilitatea. Două etape sunt importante în procesarea laptelui de oaie și capră:

       1) Normalizarea / standardizarea laptelui, ce constă în corectarea procentului de grăsime din laptele destinat consumului, care trebuie să aibă un anumit conținut în grăsime, stabilit prin normele de calitate: se face prin amestecarea în diverse proporții cu lapte smântânit (când laptele muls are un conținut în grăsimi peste nivelul stabilit) sau prin amestecarea cu lapte gras sau foarte gras, uneori chiar cu smântână (când laptele muls are un conținut de grăsime sub norma stabilită); trebuie făcută înainte de aplicarea unor eventuale tratamente termice asupra laptelui deoarece procesul de separare a grăsimilor este mai eficient dacă laptele este încălzit, inițial, la 40-45oC, temperatură la care vâscozitatea grăsimii scade considerabil față de plasma din lapte.

       2) Pasteurizarea costă în aplicarea unui tratament termic, în condiții determinate, prin care se asigură distrugerea florei banale și a celei patogene fără a afecta sensibil structura fizică, chimică și biologică a laptelui: trebuie să asigure distrugerea bacilului tuberculozei și a întregii flore în proporție de 99,9% pentru ca laptele să corespundă normelor igienico-sanitare: rezistența germenilor patogeni variază în limite restrânse de temperatură (60-80oC) astfel că, luând ca etalon bacilul tuberculozei – care se distruge în 105-150 secunde la 62oC și în 2-3 secunde la 80oC) – prin distrugerea lui sunt distruse și bacteriile patogene și virușii; distruge vitamine ca B6 (1-5%), B9 (3-5%), B12 (1-10%), B1 (10%) și C (5-20%); nu distruge toxinele de stafilococi termorezistente.

Laptele, după condiționare și procesarea propriu-zisă și transformarea sa în produse lactate, este distribuit spre valorificare pe piață. O bună distribuție se face în funcție de tipul de canal de vânzare în conformitate cu calitatea pieții: a) comerț modern pe o piață organizată, cu importuri și exporturi de produse lactate; b) comerț tradițional, rețele locale de comerț, magazine de proximitate; c) sistemul Horeca, restaurante; d) pe piețe agroalimentare integrate. 

Producătorii de lapte și produse din lapte, firmele specializate de pe piața românească, ca și lanțurile de supermarketuri procesează laptele de oaie și capră și oferă consumatorilor iaurt, kefir, lapte bio, sana, telemea și telemea maturată și unt. Unele produse lactate de marcă vândute de firmele mari ca produs ecologic sunt garantate că sunt astfel obținute (brânză, caș, cașcaval, lapte, unt, urdă) într-un anumit mod, fiind exclusă utilizarea produselor chimice de sinteză în  mediul înconjurător de unde provine hrana din care acestea s-au produs. Pentru ca un produs din lapte de oaie sau capră să poată primi această marcă și pentru a putea fi comercializat, trebuie ca acesta să rezulte dintr-un mod de producție în care: există un sistem de control  al producției; este implementat un sistem de certificare; nu se utilizează produse chimice de sinteză; se limitează utilizarea de inputuri artificiale; se privilegiază inputurile naturale; se respectă un plan de conversie a terenului; se utilizează tehnologii specifice de obținere a furajelor; sunt tehnologii de creștere ecologică a ovinelor și caprinelor; se armonizează exploatarea procesele naturale protejînd pășunile și factorii de mediu natural și păstrând biodiversitatea. 

Comportamentul consumatorului a suferit în timp modificări datorită cantităților insuficiente și puțin variate de produse lactate pe piață. Din aceste motive se constată o reîntoarcere la „piața agroalimentară”, în detrimentul comerțului modern (supermarketuri) și al celui tradițional (micile magazine alimentare de cartier) astfel că profilul consumatorului de produse procesate din lapte de oaie în funcție de preferințe, conținutul în grăsime al brânzei maturate și ponderea acesteia în consumul săptămânal se prezintă astfel în regiunea Vest: 10,50% dintre orășenii cu vârsta de peste 18 ani consumă brânză semigrasă cu un conținut de grăsime sub 20% iar 15,50% dintre respondenții din mediul urban cu vârsta peste 18 ani consumă brânză semigrasă cu un conținut de grăsime de 40-60%; 23,0% dintre consumatorii cu vârsta peste 18 ani și 29,50% dintre consumatorii cu vârsta 35-44 ani consumă brânzeturi zilnic; un număr mic dintre respondenți (2,50%) au declarat că își prepară brânza în casă, iar 19,0% dintre consumatori nu știu în ce categorie de produse se încadrează brânza consumată din punct de vedere al conținutului de grăsime.

Ponderea respondenților din mediul rural care au afirmat că consumă brânză de 3 ori pe săptămână a fost de 35,70 %, urmați de 32,60% care consumă de două ori pe săptămână și de cei ce au afirmat că consumă cel puțin odată pe săptămână brânză 28,40%. 2,70% au afirmat că nu consumă un astfel de produs, iar 0,60% consumă alte tipuri de brânzeturi. Datorită ponderii mari a efectivelor de ovine în arealul supus analizei, se poate afirma că în mediul rural, aproape toți respondenții consumă acest produs maturat din lapte de oaie.

ShareTweet
Redactia Tim7

Redactia Tim7

Articole Similare

Flori recomandate pentru grădina dumneavoastră
Articole Casă și Grădina

Flori recomandate pentru grădina dumneavoastră

22 ianuarie 2025
Uleiul de nucă, sănătate într-o lingură
Articole Casă și Grădina

Uleiul de nucă, sănătate într-o lingură

26 septembrie 2024
Alegerea, consumul și asocierea vinului cu mâncarea
Articole Casă și Grădina

Alegerea, consumul și asocierea vinului cu mâncarea

2 august 2024
Următorul Articol
Infecții cu HIV după tratamente faciale cosmetice

Infecții cu HIV după tratamente faciale cosmetice

Europa întărește scutul antiinfecțios

Europa întărește scutul antiinfecțios

Tratament cu jocuri video

Tratament cu jocuri video

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii

  • Actualitate
  • Advertorial
  • Agro și Mediu
  • Anunțuri
  • Anunțuri Auto/ Moto
  • Anunțuri Casă și grădină
  • Articole Casă și Grădina
  • CaricaTim
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Diverse
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Editorial
  • Epigrame
  • Fără Categorie
  • Imobiliare
  • Investigații
  • Magazine
  • Opinii
  • Pagina Cititorilor
  • Podcast
  • Radar
  • Sănătate și Învățământ
  • Sport și Auto
  • Turism
  • Zicea Eminescu…

Etichete:

ani Aquatim Arad banat baschet Caras-Severin Caraș-Severin cultura cultură desfășura Deva Dominic Fritz economie ediție eveniment Formula 1 fotbal Fritz Hunedoara Jocurile Olimpice 2024 Lugoj Marcel Ciolacu noiembrie octombrie PNL protest PSD Raliu Reșița România României sanatate Silviu Cerna spectacole sport teatru Timisoara Timiș Timișoara Turism Universitatea de Vest USR USVT știință „Victoria”
Les Films de Cannes à Timişoara
Actualitate

Les Films de Cannes à Timişoara

de Adrian Gros
16 octombrie 2025
0

Timișoara prinde viață în această toamnă printr-o selecție specială de filme care îi va emoționa și inspira pe iubitorii de...

A condus fără permis, sub influența substanțelor psihoactive și a făcut accident

A condus fără permis, sub influența substanțelor psihoactive și a făcut accident

16 octombrie 2025
Timișoara-Instanbul din aprilie

Timișoara-Instanbul din aprilie

16 octombrie 2025
Rolul în continuă evoluție al inteligenței artificiale în îngrijirea diabetului

Rolul în continuă evoluție al inteligenței artificiale în îngrijirea diabetului

16 octombrie 2025
Șase indicii care pot arăta că organismul tău duce lipsă de vitamina D

Șase indicii care pot arăta că organismul tău duce lipsă de vitamina D

16 octombrie 2025
Speranța de viață la nivel mondial a revenit la valorile înregistrate înainte de pandemia de COVID-19

Speranța de viață la nivel mondial a revenit la valorile înregistrate înainte de pandemia de COVID-19

16 octombrie 2025

Evidențiate

Rolul în continuă evoluție al inteligenței artificiale în îngrijirea diabetului

Șase indicii care pot arăta că organismul tău duce lipsă de vitamina D

Speranța de viață la nivel mondial a revenit la valorile înregistrate înainte de pandemia de COVID-19

Iarăși West Nile

Alfred Simonis acuză conducerea Primăriei Timișoara

NEATENȚIA LA VOLAN FACE NOI VICTIME

Trending

Les Films de Cannes à Timişoara
Actualitate

Les Films de Cannes à Timişoara

de Adrian Gros
16 octombrie 2025
0

Timișoara prinde viață în această toamnă printr-o selecție specială de filme care îi va emoționa și inspira...

A condus fără permis, sub influența substanțelor psihoactive și a făcut accident

A condus fără permis, sub influența substanțelor psihoactive și a făcut accident

16 octombrie 2025
Timișoara-Instanbul din aprilie

Timișoara-Instanbul din aprilie

16 octombrie 2025
Rolul în continuă evoluție al inteligenței artificiale în îngrijirea diabetului

Rolul în continuă evoluție al inteligenței artificiale în îngrijirea diabetului

16 octombrie 2025
Șase indicii care pot arăta că organismul tău duce lipsă de vitamina D

Șase indicii care pot arăta că organismul tău duce lipsă de vitamina D

16 octombrie 2025

Link-Uri Utile


DESPRE NOI
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE
POLITICA COOKIE
TERMENI ȘI CONDIȚII

Sigla PlatiOnline.ro Twitter Facebook YouTube

Redacția


Redactor-șef: Cornel SECU;
Sofia CRINUȘ
Gheorghe CIULPAN
Adrian GROS,
Bianca DAVID,
Liviu LEONTE,
Cosmin LIUBA,
Izabela Elena RADOSEVICI,
Sergiu SĂRĂCIN,
Voicu VINEREAN,

Colaborator Special:
Silviu CERNA
Cornel UNGUREANU

Caricaturist: Radu CLEȚIU;

Solutionarea alternativa a litigiilor
Solutionarea Online a Litigiilor

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard

Bine ați revenit!

Conectați-vă la contul dumneavoastră de mai jos.

Parola uitata?

Retrieve your password

Vă rugăm să introduceți numele de utilizator sau adresa de e-mail pentru a vă reseta parola.

Logați-vă

Add New Playlist

No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Investigații
  • Opinii
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Sănătate și Învățământ
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Radar
  • Magazin
  • Sport și Auto
  • Agro și Mediu
  • Articole Casă și Grădina
  • Pagina Cititorilor
  • Anunțuri
  • Contact
  • Ziar tipărit format Pdf

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard