6 octombrie 2025
Intră în contact cu redacția pentru sesizări și reclamații
Ediția Tipărită Format PDF
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
  • Actualitate
  • Editorial
  • Opinii
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Investigații
  • Sănătate și Învățământ
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Agro și Mediu
  • Radar
  • Pagina Cititorilor
  • Articole Casă și Grădina
  • Sport și Auto
  • Magazin
  • Anunțuri
  • Podcast
  • Zicea Eminescu…
  • Turism
  • CaricaTim
  • Epigrame
  • Religie
Tim7 Timișoara. Știri de ultimă oră regionale, din țară și externe.
No Result
Vezi toate rezultatele

Hei, tramvai, du-mă acasă, ce ma stai ?

Gheorghe Ciulpan de Gheorghe Ciulpan
28 aprilie 2025
în Radar
A A
0
Hei, tramvai, du-mă acasă, ce ma stai ?

În istoria Timișoarei s-au înregistrat multe recorduri absolute: primul oraș din Europa ale cărui străzi au fost iluminate electric, primul oraș din Imperiu în care a funcționat o bibliotecă publică cu sală de lectură, primul oraș unde s-a folosit eterul pentru anestezie generală înainte de operații, etc. și primul oraș din țară în care a funcționat, ca mloc de transport în comun, tramvaiul cu cai. Probabil și de aceea regretatul Nicu Covaci și formația Phoenix, evocând și această realizare, au avut un extraordinar succes cu melodia ,,Vremuri” (,,Hei tramvai, cu etaj și tras de cai …!”)

Vremurile au trecut, lucrurile s-au schimbat, tramvaiul cu cai a rămas doar o frumoasă poveste, dar ca mloc de transport tramvaiul (acum electric) a rămas unul dintre cele mai eficiente mloace ale transportului de călători și probabil va fi prezent multă vreme, și de acum înainte, în marile orașe ale României și ale lumii.

În orașul de a cărui istorie se leagă și istoria acestui mloc de transport, în prezent exisă în nomenclator 9 linii de tramvai, dar în realitate funcționează doar 8, pentru că linia 3 a rămas doar o amintire.

„Flota”, așa cum este botezată generic zestrea de tramvaie a STPT, este destul de eterogenă întrucât mai păstrează în dotare tramvaie care au făcut istorie (mai ales pe liniile 7, 8 și 9), tramvaie cu oarece vechime, dar care arată încă destul de bine, și tramvaie noi (galbene și violete și cu mai multe articulații), zice-se importate din Turcia. De ce de acolo și nu de la Aradul aflat la numai câteva stații, nu pot să vă spun. Poate că edilii și-au adus aminte că otomanii au stăpânit și aceste meleaguri și au lăsat niște urme, ori poate n-au uitat de rivalitatea sportivă dintre cele două orașe,ori de vorba noastră neaoșă în care se pomenește de capra vecinului.

Infrastructura rutieră dăinuie de ceva timp și numai pe linia tramvaiului 4 a fost refăcută parțial, mai puțin zona Piața 700 – Banatim unde circulă și tramvaiele altor linii. De aceea șinele mai trosnesc, și nu doar la curbe, și mai scârțâie, iar numărul decibelilor, ca și cotele apelor Dunării variază, atât la tramvaiele-muzeu, cât și la cele de ultimă generație.

În stații (mai ales în cele cu mulți călători) s-au montat tabele electronice noi, pentru care timpul real este cel curent și nu cel arătat de tabela veche din stația Prefectură. Sunt și funcționale și utile pentru că anunță călătorii ce tramvaie sosesc în stație și peste cât timp. Din păcate și la aceste tabele-orar, minutele suferă de aceeași boală ca și la cele defuncte, întrucât există oscilații ca și la bursele de valori, așa că, dacă ne-am regla ceasurile după ele, o zi ar putea avea chiar și 48 ori 72 ore. Vina nu este a acestor minuni ale tehnicii, ci se datorează exclusiv întârzierilor (motivate uneori, alteori nu) acestor trenulețe nevoite să oprească atât la semafoare, cât și la treceri de pietoni nesemaforizate. Între stația Prefectură și cea din fața Băncii Naționale sunt 3 treceri de pietoni (două cu semafor și una fără) pe o distanță de circa 300m, iar o altă trecere de pietoni fără semafor se află în zona magazinului Bega. Acu’ întreb și eu, nu dau cu paru: cele două treceri doar cu zebră, aflate la mică distanță de cele cu semafor și care produc întârzieri și nervi vatmanilor și zecilor de călători și comodități doar celor care le traversează leneș cu telefoanele le urechi, sunt chiar atât de indispensabile? Aceștia nu s-ar putea deplasa 30-40 m până la colțul străzilor ca să traverseze pe la semafoare și să-și termine convorbirile telefonice lăsând tramvaiele săși vadă de șinele lor?

Alte întârzieri și chiar blocări ale acestor mloace de transport sunt cauzate de circulația vehiculelor auto chiar pe liniile de tramvai și, exact ca în bancurile cu proști, de staționarea ori parcarea acestora chiar pe linii ori foarte aproape de acestea. Mai ales pe linia tranvaielor 4 și 6 (zona Piața Traiansediul PPC, fost ENEL) și linia tramvaielor 6 și 8 (zona Piața Crucii- stația Cluj), dar și pe strada Gheorghe Doja, între Piața Maria și Piața Bălcescu pe unde circulă tramvaiele 6,7 și 8 și mașinile riveranilor sunt parcate pe ambele părți ale străzii. Toate aceste piedici care încurcă ori chiar obturează circulația tramvaielor, chiar dacă uneori sunt necesare riveranilor, produc întârzieri pe care tabelele orare electronice nu le pot prevede, dar care amplifică stresul vatmanilor și răbdarea călătorilor care apelează la aceste mloace de transport ,nu pentru plimbări de agrement, ci pentru a ajunge la destinație la timp și cu nervii întregi.

Nu știu care dintre poliții are în fișa postului și circulația tramvaielor, dar, ca și în cazul celor cu biciclete care circulă pe trotuarele doar pietonale, nimeni nu face nimic pentru a-i sancționa pe vinovați și a înlesni circulația pietonilor și a celor care călătoresc cu tramvaiele, deși acești plătitori de taxe și impozite contribuie la bugetul din care sunt plătiții și oamenii de ordine.

P.S. Până când Primăria ne va da fiecăruia câte o stradă pe care să circulăm cum ne taie capul, poliția este obligată să aplice legile pentru ca regulile de circulație să fie respectate chiar de către toți participanții la trafic.

ShareTweet
Gheorghe Ciulpan

Gheorghe Ciulpan

Articole Similare

Studenți plătesc pentru camere inundate
Radar

Studenți plătesc pentru camere inundate

5 octombrie 2025
Poliția Locală sub comandă politică
Actualitate

Poliția Locală sub comandă politică

3 octombrie 2025
Nicușor Dan „rătăcit” la Timișoara
Radar

Nicușor Dan „rătăcit” la Timișoara

30 septembrie 2025
Următorul Articol
Timișoara își îmbogățește flota de transport public

Timișoara își îmbogățește flota de transport public

Mașină făcută scrum după un impact teribil

Mașină făcută scrum după un impact teribil

FC Barcelona cucerește a 32-a Cupă a Regelui​

FC Barcelona cucerește a 32-a Cupă a Regelui​

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii

  • Actualitate
  • Advertorial
  • Agro și Mediu
  • Anunțuri
  • Anunțuri Auto/ Moto
  • Anunțuri Casă și grădină
  • Articole Casă și Grădina
  • CaricaTim
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Diverse
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Editorial
  • Epigrame
  • Fără Categorie
  • Imobiliare
  • Investigații
  • Magazine
  • Opinii
  • Pagina Cititorilor
  • Podcast
  • Radar
  • Sănătate și Învățământ
  • Sport și Auto
  • Turism
  • Zicea Eminescu…

Etichete:

ani Aquatim Arad banat baschet Caras-Severin Caraș-Severin cultura cultură desfășura Deva Dominic Fritz economie ediție eveniment Formula 1 fotbal Fritz Hunedoara Jocurile Olimpice 2024 Lugoj Marcel Ciolacu noiembrie octombrie PNL protest PSD Raliu Reșița România României sanatate Silviu Cerna spectacole sport teatru Timisoara Timiș Timișoara Turism Universitatea de Vest USR USVT știință „Victoria”
ZF Innovation Summit 2025
Actualitate

ZF Innovation Summit 2025

de Adrian Gros
5 octombrie 2025
0

Ziarul Financiar şi Universitatea Politehnica Timişoara organizează, pe 9 octombrie 2025, una dintre cele mai importante conferinţe dedicate ecosistemului de...

Qatarul sub umbrela SUA

Qatarul sub umbrela SUA

5 octombrie 2025
Infractori la 15 ani

Infractori la 15 ani

5 octombrie 2025
Beat și fără permis, prins la volan

Beat și fără permis, prins la volan

5 octombrie 2025
Studenți plătesc pentru camere inundate

Studenți plătesc pentru camere inundate

5 octombrie 2025
Noaptea Albă a Galeriilor 2025

Noaptea Albă a Galeriilor 2025

4 octombrie 2025

Evidențiate

Beat și fără permis, prins la volan

Studenți plătesc pentru camere inundate

Noaptea Albă a Galeriilor 2025

Dobânzi de până la 8,20% pentru titlurile de stat Fidelis

Grup EM vizează listarea la BVB 

Creşteri pe linie pentru indici la BVB

Trending

ZF Innovation Summit 2025
Actualitate

ZF Innovation Summit 2025

de Adrian Gros
5 octombrie 2025
0

Ziarul Financiar şi Universitatea Politehnica Timişoara organizează, pe 9 octombrie 2025, una dintre cele mai importante conferinţe...

Qatarul sub umbrela SUA

Qatarul sub umbrela SUA

5 octombrie 2025
Infractori la 15 ani

Infractori la 15 ani

5 octombrie 2025
Beat și fără permis, prins la volan

Beat și fără permis, prins la volan

5 octombrie 2025
Studenți plătesc pentru camere inundate

Studenți plătesc pentru camere inundate

5 octombrie 2025

Link-Uri Utile


DESPRE NOI
POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE
POLITICA COOKIE
TERMENI ȘI CONDIȚII

Sigla PlatiOnline.ro Twitter Facebook YouTube

Redacția


Redactor-șef: Cornel SECU;
Sofia CRINUȘ
Gheorghe CIULPAN
Adrian GROS,
Bianca DAVID,
Liviu LEONTE,
Cosmin LIUBA,
Izabela Elena RADOSEVICI,
Sergiu SĂRĂCIN,
Voicu VINEREAN,

Colaborator Special:
Silviu CERNA
Cornel UNGUREANU

Caricaturist: Radu CLEȚIU;

Solutionarea alternativa a litigiilor
Solutionarea Online a Litigiilor

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard

Bine ați revenit!

Conectați-vă la contul dumneavoastră de mai jos.

Parola uitata?

Retrieve your password

Vă rugăm să introduceți numele de utilizator sau adresa de e-mail pentru a vă reseta parola.

Logați-vă

Add New Playlist

No Result
Vezi toate rezultatele
  • Actualitate
  • Investigații
  • Opinii
  • Cultură-Arte-Spectacole
  • Sănătate și Învățământ
  • Economie-Afaceri-Asigurări
  • Radar
  • Magazin
  • Sport și Auto
  • Agro și Mediu
  • Articole Casă și Grădina
  • Pagina Cititorilor
  • Anunțuri
  • Contact
  • Ziar tipărit format Pdf

© 2023 Tim7.ro Sigla Visa Mastercard