Felul în care stăm în mașină ne afectează spatele. Este necesar să facem ajustări și să ne poziționăm bine în spatele volanului. Întotdeauna mișcăm fundul înpoi până când atinge spătarul astfel încât partea inferioară a spatelui să fie bine sprijinită și coloana vertebrală dreaptă. Dacă regiunea lombară a coloanei este prea departe de spătar, întregul corp va pierde alinierea adecvată.
Genunchii nu trebuie să fie prea îndoiți, dar nici drepți. Scaunul trebuie să fie la o distanță care să permită activarea completă a pedalei de ambreiaj, astfel încât genunchiul să fie încă ușor îndoit și șoldul să nu alunece înainte. Genunchii prea flectați, după o anumită perioadă de timp, blochează circulația membrelor inferioare și pot provoca edem și tensiune.
Picioarele trebuie să se sprijine complet pe podeaua mașinii atunci când nu sunt folosite, iar coapsele în întregime susținute de șezutul scaunului. Reglăm spătarul scaunului după ce reglăm distanța scaunului față de volan.
Coloana vertebrală trebuie să fie în contact permanent cu spătarul. Cel mai bun unghi este între 100 și 110 grade, înclinarea excesivă a spătarului nu îi permite șoferului să mențină o postură bună, la fel și spătarul foarte drept tensionează musculatura provocând disconfort.
Coatele trebuie să fie semiflectate, evitând tensiunea inutilă asupra mușchilor din regiunea umerilor. Distanța de la șofer până la volan, datorită airbagului care se poate declanșa, este de minim 25 de centimetri. De asemenea, dacă scaunul este prea departe de volan, ținând coatele întinse, tendința este ca rahisul (coloana vertebrală) să piardă sprijinul spătarului, crescând curbura toracică și proiectând capul înainte. Un sfat bun este să păstrăm scaunul la o distanță în care să punem mâinile deasupra volanului cu coatele întinse, corpul nu trebuie să se îndepărteze de spătar, verificăm doar ca mâinile să rămână unite pe vârful volanului fără a dezlipi umerii de pe spătar. Fără a ne îndepărta spatele de pe scaun, verificăm dacă comenzile din bord și maneta schimbătorului de viteze sunt la îndemână și sunt ușor de utilizat.
Mâinile nu trebuie să fie prea ridicate pe volan (dacă stau prea ridicate, cauzează tensiune la nivelul umerilor). Ținem volanul cu mâinile corespunzător acelor ceasului indicând ora 9:15. Nu se întoarce volanul cu tot corpul, iar articulația pumnului se menține cât mai dreaptă.
Capul trebuie să fie la înălțimea tetierei. Pentru a găsi cea mai bună poziție pentru tetieră, ridicăm tetiera până când linia ochilor se află la jumătatea tetierei. Tetiera nu are funcție de odihnă, ea are rolul de a proteja gâtul în cazul unui impact din spatele mașinii (previne efectul de bici sau whiplash – mișcare bruscă și amplă a capului înainte sau înapoi care poate provoca leziuni ale coloanei cervicale).
Poziționăm partea superioară a centurii de siguranță pe mijlocul umărului și nu în jurul gâtului, pentru a evita încordarea și fracturile în cazul unui accident.
Un mare dușman al coloanei vertebrale este geanta de mână (plasă, rucsac etc). Mulți șoferi au obiceiul de a-și pune geanta pe bancheta din spate atunci când urcă în mașină, această mișcare de răsucire adăugată la greutatea bagajului poate provoca leziuni grave la nivelul coloanei vertebrale. Este important, de asemenea, să nu lăsăm obiecte libere în interiorul mașinii – în cazul unei coliziuni, un rucsac poate fi aruncat asupra ocupanților mașinii cu o greutate de zeci de ori mai mare decât a sa.
Urcarea în mașină pentru scăderea stresului pe coloana lombară – întâi se așază fundul pe șezutul scaunului, iar apoi se aduc picioarele. Coborârea din mașină fără forțarea coloanei vertebrale – scoaterea membrelor inferioare, apoi ridicarea în picioare.
Este recomandată o pauză de 10 minute la fiecare 2 ore de condus.